fredag 26 juni 2009

Jag vann rond 2!


Syster Klok kommer in för att ge antibiotikaspruta. Jag frågar om hon vet något om det hett eftertraktade benmärgsprovssvaret. Det som maken och lillebror var här för redan i morse. Ville inte vara själv med ett bakslagssvar.

- Har inte doktorn kommit förbi?
- Nej, inte medan jag varit inne.
- Då ska jag be att hon kommer. Men du ser väl att jag ler?

Hjärtat slår frivolter, men vågar inte hoppas på det bästa. Har de kanske upptäckt något illavarslande sen syster såg proverna?

Så kommer världens bästa daladoktor in. Jag håller andan när hon ger mig sitt besked:

- Du har endast 2% blaster kvar! Du får vara ute och njuta så mycket du kan i helgen, men jag vill att du sover här för att få antibiotika. Jag jobbar i helgen och vill ju ha koll på dig, haha. På måndag gör vi LP och börjar den tredje kuren, och du, du slipper den tyska, tuffa. Kuren tar fem dagar och sen får du åka HEM med lite extra antibiotika. Jag vet hur mycket det betyder för dig. Vi vet iofs fortfarande ingenting om levern, men det tar vi i nästa vecka när svaren kommer.
Jag hade velat pussa henne där och då. Men besinnade mig och bjöd på en chokladkyss i stället.

Är själv här ikväll, men firar och skålar med älsklingarna, föräldrarna, lillebror och bästisen K per telefon. Ja, efter att jag uppfört ett segervrål och hjulat rummet runt med CVK-slangarna flygande.

Syster Klok kom precis in efter sitt arbetspass, förstår ni vilken tjej?

- Vi har ju inte pratat ordentligt idag.

Så då gör vi det. Länge. Om glädjebeskedet, våra barn och en massa annat hemligt. Jag vet att hon är här som min sjuksköterska, men det känns som en äkta vän. Och det värmer denna lyckans fredagskväll. Vad gör ni?

Och visst ja, heja Söderling!

15 kommentarer:

jennifer sa...

Heja Josefin! Grattis, grattis!
kram J

Anonym sa...

Hääärligt med lite positiva besked! =))

Anonym sa...

Vilka fantastiska underbara nyheter!!! Har tänkt på dig extra mycket idag och hoppats hoppats.

Ses snart i det gröna :D

Kraaaaaaaamar i massor!
Stina

Aggie sa...

Åh, så bra!

Anonym sa...

Tack gode gud. /a

Anonym sa...

Hahaha, till och med grinsäcken Tandgnisslur fick du att le. Så jävla underbart.

Tjockalocka sa...

Å vad skönt!!! Vilken lättnad!

Stor stor kram!
J.

Anonym sa...

Super duper helt fantalyriskt.
UT med dig i friska grisslevindar nu så tar du de två sista!
kram
c

Jos sa...

Visst är det otroligt!
Om en vecka får ag andas grisslevindar. Nu ska jag UT i solen med paps + fru & eviga Eve.
Imorrn ska jag ut på äventyr med mina tre musketörer. Energy boost.
Ha en bra lördag!

Anonym sa...

Halloj! Det är så skönt att få läsa dessa glada nyheter. Nu hoppas jag att vi kan få umgås lite i underbara Grisslehamn :-). Vi har stadskväll i kväll då Pelle har grillfest och ville ha Edvin tills i morgon bitti....men sedan bär det av i en himla fart ut i morgon bitti. Så är de små söta leksugna så hoppas jag ni rusar över!! Jag blir kvar må o tisd då E också går tennisskola, välkomna ner på läktaren på en kopp kaffe med mig om ni är vakna kl 09.00!
Nu slutar jag för dagen snart och blev just på ett toppenhumör av förklarliga skäl, Kram!! /K

Jos sa...

Kixi,
jag är fortfarande kvar på Ackis. En vecka till för kur 3. Men NÄSTA helg kommer jag ut. Är ni där då?

Anonym sa...

Grattis!
vilken lycka!! de sista 2% tar du nu..
stor kram

Monica R
vars dotter haft leukemi, frisk sen 2004:-))

Sari sa...

Åh vad härligt att höra Jos!

Kram, kram, kram!!!!!!!

Anonym sa...

Såg din fråga nu! Jodå, hoppas på det. Jobbar bara 7-21 på onsdag och 8-17 på torsdag denna vecka (lyx!!), så på torsdag efter lite genomgång med markarbetarna på tomten blir det ilfart ut till lilleman som är där kvar med mormor själv två dagar. För på fredag morgon har ju han tennisskolavslutning som stolt mamma så klart måste se ;-). Stannar till söndag el. måndag i ottan i så fall. För veckan därpå blir det den "långa" jobbveckan istället. Kram på dig, ser fram emot att ses till nästa helg!!
Kram /K

Jos sa...

@Monica R
heja dottern! vilken resa ni gjort tillsammans. 2% blaster är okej, alla människor har 0-4% så jag känner mig helt normal.
@kixi
mina killar kommer hit idag, nu alldeles nsart. sent ikväll åker de vidare till morfar i Gävle och stannar några dagar. sedan kommer farmfar & Bitte till Sthlm för flythjälp på torsdag & vill då träffa barnbarnen. jag borde vara klar me cyton på fre kvll o åker till stan för att flyttplanera lite och kramas. sen hämtar M&G mig & pojkarna på sö, så vi får ses kort och intensivt på sö em. men du, hur kan 7-21 vara lagligt och "lyx"?