lördag 13 juni 2009

Blodsjukdomarnas dag

Jag har nu lyckats med bedriften att "få"

blodcancer

blodförgiftning

blodbrist

samt både stafylokocker och streptokocker.

Tack som fan. Vad mer ska ödet ge mig?
Det är lika spännande varje dag.

Men jag ger mig aldrig och lever efter två deviser:

Lita på det oväntade.

Ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Den första regeln anammade jag som sjuåring då jag blev klok efter att ha läst en bra bok med samma namn. (Ja, jag vet att jag var lillgammal. Men det har vänt nu. Är barnsligare än somliga tror idag.) Den andra devisen blev mina ledord när jag fick leukemi första gången, 1998. Då slog jag ändå rekord i snabbt tillfrisknande. Komplett remission efter första kuren. Jag var She-woman. Untouchable. Och när vi var mogna för familj födde jag i rask takt två barn. Jag som borde ha så svårt att bli gravid på naturlig väg lyckades på första försöket. Båda gångerna. Det är vi väldig tacksamma för idag. För nu får vi inte fler försök.

Bring it on, mig slår inte ödet undan benen på. Jag är visserligen inte lika kaxig som vanligt idag (kan inte lyfta huvudet från kudden, så mannen är här och hjälper till en smula) men jag är en envis jäkel som snart reser mig igen.

Nu ska vi prata hela meningar hela kvällen, eftersom barnen fick stanna kvar på landet med mormor. Och dricka lite vin som Mumrik smugglat in. Det är bra för blodet och aptiten, har jag hört. Vad har ni för vidlyftiga lördagsplaner?

24 kommentarer:

Huskatt sa...

Hejsvejs, här kommer jag från Monas blogg och spanar lite. Och jag kommer bli kvar, märker jag.
Makabert intresserad kanske.
Skit i det, jag stannar.

Fasching sa...

Hittade också hit via Mona. Massor med sympati, det här grejar du!!

marbor sa...

Ja vin kan underlätta mycket. Och underlättar det inte så är det iallafall gott.
Ja det var en redig trippeldos då fått nu. Men med lite tid och gott humör så fixar du säkert det med.

:-)

Pernilla sa...

Hmmm, Jag kommer också från Monas blogg och jag behövde det här. Jag har nämligen bitchat i någon vecka om magsjukan som härjar hemma hos oss. Jag ska sluta. Vad fan är en magsjuka?! Kram till dig!

Anonym sa...

Hej!

Satt nyss här och deppade över en trasig kamrem... tänk va ovärt, att vara deppig för en sån sak =)
Jag har läst din blogg på sistone och gillar att det du skriver gör mig taggad att rycka upp mig och få lite perspektiv på livet när jag grämer mig över småsaker och tycker lite synd om mig själv :).
Jag undrade också över det där med benmärgsdonatorer, hur funkar det liksom? hur hittar man dom? kan vem som helst som matchar ge (förutsatt att man är fullt friskt osv)?

Kram
Camila

Anonym sa...

Du är så skön,envis,stark och alldeles underbar!

Stora kramar Tess W

Singelmamman sa...

Min lördagkväll har just börjat. Har ätit renskav, druckit rödvin, och innan dess lyssnat på jamsession i Gamla Stan, Stampen.
Tror precis som du att rödvin i lagom mängd är bra, om inte, kan det bli så mycket sämre?

Sari sa...

Hej! Jag letar febrilt efter något som innehåller choklad...är galet sugen på något gott och har inget hemma (på landet) gått igenom lådor, frysfack, kylskåp systematiskt efter något att stoppa i mig, men inget finns det...

Det får bli ett glas vin och en välläst blogg till kvällsmys! Och en liten svängom på vardagsrumsgolvet med T som har fått "rockfeber"...här dansas till Higher och Mums, flåt Måns Z...

Fan vad du får stå ut med - stor kram! S

jennifer sa...

Men kära du, hur lyckas man få allt det där? Har de felbehandlat dig?
hälsa mumrik
kram J

Anonym sa...

Vinet kommer göras underverk :-)!! Hälsa N så mkt. Vi sitter i soffan dåsiga och ska slå på en film snart. Passar bra i detta väder .-)!!!

Kram på er båda.
K

dark sa...

Även jag har hittat hit via Mona.

Skickar lite jävlar anamma från en barnmorska (som alla vet ALLTID är itnresserade av vad skötet bär med sig/lämnar ifrån sig).

HOsanna sa...

Låter som om ni får en fin kväll. Här nattas det barn (maken fixar) och därefter stupar vi själva isäng.

Sus sa...

Jag dricker vin, grillat i regnet och ska läsa ikapp din blogg.

Anonym sa...

Men hallå nu får det vara nog! Men dom små baggarna vet inte vem dom snackar med...än.
Vi slöar också i soffan framför Värstingarna..som är sådär. Och tänker på er. Värmen var välbehövlig, ser fram emot nästa trip med er.
Kramar N+O=sant

Sockiss sa...

lördagen blev som väntat, trevlig men stressig grattning av min far som fyller år... en far som blev FÖR full... och en svärmor som ja... svär. men det är ju förjävla spännande att få vara med ändå.

Anonym sa...

Hej!
ramlade över din blogg, har läst en del men långtifrån allt. Med stort intresse, min dotter hade leukemi (ALL) när hon var 3.5- 5 år. Nu har hon varit utan behandling i fem år och livet återgår till ett liv utan ständig koll på termometern eller andra tecken på infektion..

Jag gillar din inställning, ganska lik den vi "jobbade" efter under de där åren.. Läkaren vi kom till först med dottern sa kloka ord

"gilla läget"

och det är vad det handlar om.. gilla läget för man kan inget annat, just nu..

Jag stannar gärna kvar och hoppas allt gott! Blaster som minskat tycker jag om, min dotters hade inte minskat som de skulle, men gjorde det tills nästa prov. Får hoppas det blir så för dej med!

stor kram och tack för du vill dela med dej!

Monica R

Aggie sa...

Heia! Har nyss kommet hjem fra vakttjeneste på lokallagets sommerfest...Nytet et par glass vin. Vin er godt for/mot alt! Drikk dine glass me god samvittighet;-)No kikker jeg bare raskt gjennom yndlingsbloggene mine, føre jeg skal stupe til sengs...Natta!

Anonym sa...

Darling, sweet darling! Det var en jädrans bedrift, det måste jag ju säga. Åh, så majsigt att ni fick lite tid själva i går. Det kan jag tänka mig behövdes lite. Å vin ihop, underbart.

Uppe med tuppen, nej jag kl är 09.56 men känns så efter att ha somnat fyra.

Partyt var trevligt och kompisen från Gbg åkte hem nyss, så därför är jag uppe sen nio. Men blir nog lite sova mer nu tror jag :).

Rolig barnmorskekommentar här nere :).

Kram Babe! Jag hälsar på i veckan så hörs vi om det.

Eve

mAria sa...

Fint beskrivet det där omöjliga livet. Tack för att man får lite nya perspektiv på bagatellerna som annars är så dominerande.

Återkommer...

Peter Barlach sa...

Fint med så många fina kommentarer. Hoppas vinet var gott! (Ni drack rött va?)

Godiva sa...

Jag är så matt idag, så jag orkar bara skicka en KRAM!

Jos sa...

oj, rekord i kommentarer. tack för att ni hejar på mig. jag tar emot all sajberstyrka och slår alla sjukor på käften med er hjälp.
@camilla
man anmäler sig som blodgivare på blodcentralen. de kallar dig om/när du matchar någon som behöver få livet åter. fint av dig att tänka många steg lägre än de flesta gör. och obs! det gör inte ont. alls. kram!

Anonym sa...

Vinet får du behålla för dej själv, rävgift i tre färger, rött, vitt och rosa.

I övrigt bakar jag GI-bröd, har frigjort mina tankar från min förra man, kikar ut genom fönster som regnet smattrar mot, parerar rastlöst griniga barn och drömmer om varm sommar.

Men det är idag det, du skrev i går, du undrade om lördag. Den tillbringade jag i sängen med en bra bok.

Lisa sa...

älskade vän, vet inte var tiden tagit vägen. läser ikapp på bloggen nu.
vad 17 gjorde jag i lördags...eh ja just det satt på kontoret och jobbade lite och gick sen på dubbelbio, "I love you man" och Terminator salvation. båda mycket bra regnig-lördag filmer. åt väldigt mycket biogodis inklusive salmiakklubbor.
annars är det flyttkartongspack och gnäll över ond gravid-ischias höft.
tänker på dig väldigt mycket och skickar friskvibbar så mycket jag kan.