söndag 14 juni 2009

In vino veritas



Inatt hade jag en man på rummet. Oh là là!
Min egen man och jag på tu man hand här,
för första gången sen jag kom hit i april.

Vi drack vin, mannen och jag.
En favorit från vår tid i Spanien.
En Rioja Reserva, vino de crianza.
El Molino från 2003.

Smart drag, då det höjer aptiten, kan man tycka.
Men jag glömde regeln: "Save your darlings for later!"
Så jag drack ett halvt glas och dök sedan ner i potatisskruvspåsen.
Man får väldigt romantisk andedräkt av såna. Om någon undrade.
I det fallet känns helt okej att "kill your darlings", som en skribent bör.

Nästa gång ska jag dricka ett skitvin. Nåt' roséblask. Uäh.
Men jag tar gärna emot tips på något rött vin som kan bli en ny älskling!
(Nu när jag fått så många fina, påhittiga läsare av mina nya bloggfavoriter. Blink, blink.)

10 kommentarer:

Sus sa...

Jag drack ett fantastiskt rött vin igår, men eftersom jag är i flytt-tagen så slänger jag allt just nu. Inklusive den tomma flaskan...men gott va´re...

Sus sa...

...annars är El Coto väääldigt gott...Och Campolietti...

Peter Barlach sa...

Håll dig till roséblask du!

Anonym sa...

vad härligt med man och vinkväll!

Attans med alla baselusker - och blodförgiftning på köpet.

Nästa gång vi ses ska jag ha vett att ta med mig en flaska gott till chokladen :) Har en härlig ny pinot noir favvo som jag sparar till dig.

storkram Stina

Jos sa...

@Sus
Tack för tips. Lycka till med Feng Shui:andet. (Vi flyttar om ett par veckor, jag är med på distnas. Kan itne tvinga mina tre ekorrar att slänga alla nötter. Känns extermt frustrerande.)
@Peter
nu kan jag dricka äckelrosa men det var tips till sen, när jag är frisk jag behöver. måste ju ha något att se fram emot att bjuda på vid den stora festen. välkommen!
@Esset
ja, det var ju verkligen obetänksamt av dig. nej, men vi knäcker en pinot noir i Roslagen snart. mi casa su casa, pero quiero ver tu casa tambien. besos!

Aggie sa...

Jeg elsker australienske shiraz viner. en riktig favoritt, som jeg mistenker at man må bestille er et vin som heter Pepperjack. I love! Fikk det i gave fra en som kom hjen fra Down under. Du kan ju bruke tiden på å få fatt i ei flaske;-) Man får rett og slett ståpels av den. Klemmer fra fyllesykekroken i trøndelag...

Fröken Finemang sa...

jag måste ju komma med ett litet tips som du kan dricka sen då.. :)
Hidden rock! (med fina kängurer på). Det dricker tom min mamma som annars bara dricker vitt.O gillar det också alltså!
anars finns ju Vina Maipo (klassiskt lättsamt som var "husets" på den restaurang jag jobbade ett par år. det kommer alltid fram när jag "tipsar"..) Eller JP Chenet , (mina gamla vapendragare alla tre.. :) Men Hidden rock.. det är... gott! (Ja.. El Coto är smarrigt!)

MonasUniversum sa...

Och nu kommer jag med det bästa vintipset av alla: Bridlewood. Syrah. Med två hästar på. Sjukt gott. Med eller utan potatisskruvar..

Lisa sa...

mitt favvovin som jag längtar lite extra efter just nu efter snart 10månaders nykterism är
Valréas (nr 12815) från M. Chapotier
och
Côtes-du-Rhône (nr 2011) från E. Guigal
båda tjocka och röda och smarriga.

det är väl de jag kan minnas nu. har glömt resten i ren överlevnadsinstinkt.

Sus sa...

Xavier hette det goda vinet!!!
200 spänn..men det är du ju värd!