söndag 21 juni 2009

En god vän, lite gråt & mycket choklad


Pratade just väldigt länge med en god vän. En vän som alltid finns där, som ringer, messar, kommenterar, åker hit och hälsar på samt hjälper mina tre musketörer som det naturligaste i världen.

Vi pratade om midsommar, allt det fina och allt det jobbiga. Och hon tyckte att jag var så bra på att inte bli ledsen utan att välja ilskan och omvandla den till styrka och kämparanda.

Fast vet du, vännen, jag ville bara storgråta. För jag är en ynklig skrutt med allsköns åkommor som inget antibiotika tycks ta kål på. Utöver helvetesjävlaskitsjukdomen. Och jag vill bara härifrån för att få vara med min familj i solen vid havet.

Men det är ju så opraktiskt att gråta i telefon. Den blir så blöt och inte får man något vettigt sagt när man hulkar och snorar. Och det går inte an när vännen ringt upp dyr mobil. Har ni också stött på det problemet?



Fäller en tår nu i stället. Och försöker förhandla mig till en solpromenad solo medan jag äter en bit kladdkaka som en snäll sköterska bakat. Choklad botar all ångest har jag hört.

7 kommentarer:

Peter Barlach sa...

Dessutom gillar jag dina bildillustrationer. Puss. Bra med bra vän. Peter

My sa...

Gråt på du, ibland så är det liksom det enda som fungerar för stunden! Själv så grät jag en skvätt igår. Det blev bara så när jag insåg hur alltigenom överjävligt det måste vara att inte få träffa sina Prinsar på två evighetslånga veckor. Och NEJ, jag satt inte å tyckte synd om dig alls (även om det per definition nu råkar vara synd om dig) utan jag grät för att jag fick en empatisk blixtinsikt om hur innihelvete skitvidrigt det måste va! Nog om detta, mina tankar utflyktar sig allt som oftast till Uppsala å jag telepaterar över styrka så mycket jag bara kan!

Idag har vi varit på Eriksdalsbadet. Har inte varit där sedan mellanstadiet tror jag så innan vi väl var framme vid badet så hade jag vallat familjen runt urmysiga kollonilottsområdet (som jag inte vet vad det heter, Söder e ju ett svart hål) glatt tjoande att "snart e vi framme". Sen badades det. I timmar. Askallt. För nåt år sen hade jag taktfast mumlat mantrat "Kyla bränner fett" men det känns inte helt aktuellt nu. Kyla stramar hud? Njä... Nåväl, Linus utvecklar sina vattentalanger i rasande fart. Nu kan han flyta i två minuter på rygg, paddla med benen i ryggläge samt koka kaffe under vatten! :) Kallsupar e han också en hejjare på! Nu är vi hemma å tittar ut på regnet. Hela den mänskliga delen av familjen har russinfingrar och hela familjen inkl Luddbollarna är söndagseftermiddagsslöa. Jag sitter och överväger om jag eventuellt borde fundera på att lite senare eventuellt planera för att tänka på att städa lite. Men det får nog vänta!

Kramkramkram!

Anonym sa...

Var solo en liten stund med Nils.De andra kom efter.Under galopp pratade vi om vad han skulle äta till middag strax med M o G, pappa o storebror.Pasta halloumi! Har blivit beroende av din blogg. Kollar in den från tidig morgon till sen kväll.Kram, kram /a

Anonym sa...

Det var förbjudet att tycka synd om dej,var det så?? Men tycka om dej får man väl. Jag läser din blogg och liksom älskar dej på nåt sätt. Min mamma fick cancer och sa att nu är det kört. Och då var det det.

lisa sa...

finaste bästa Jos.
idag kikade vi lite på nya plejset. imorgon får vi nycklar och drar dit golvslipgubbs. A har slitit som en oxe hela helgen med pack och kartonger. Jag men kanonkulan har inte kunnat eller orka göra något tungt. det kändes så härligt att gå omkring i tomma nya lägenheten. fast den inte ens var flyttstädad ännu. Vi var där för att röja undan lite möbler inför golvslipen alltså och säljaren var snäll och lät oss komma dit innan tillträdet imorgon.
Jag längtar till du och jag kan mysa i nya vilda trädgården. dina pojkar kan leka i lekstugan och sandlådan. plocka blommor och äpplen. och du å jag kan bara kramas och prata strunt. ja så gör vi. mamma har stickat klart koftan till bebisen. A:s mamma har sytt lakan till vaggan. alla längtar och väntar. Vi hoppas hon stannar i magen en vecka till så vi hinner flytta, sen får hon gärna komma.
Tänker på dig så mycket. skickar friskvibbs och cyberkramar i massor hela tiden. pusskram
Lisa

Anonym sa...

Godnatt, sweet! Inte för att jag riktigt än kommer å lägga mig men alldeles alldeles snart.. Eller ja, typ nu. Borde.

Hoppas att du fick dig en liten tur ut sen efter kladdkakan! Ses till veckan!

Bisou!

Eve

Jos sa...

@Peter
Tack & puss på näsan.
@My
"jag fick en empatisk blixtinsikt om hur innihelvete skitvidrigt det måste va!" är en formidabel formulering. det är precis så.
härligt med bad!, men menar du att ni sprang runt i blöta badkläder utomhus? ska du skaffa dig lunginflammation som lök på laxen du inte kan äta?
@a
gulle dig, hörde att du räddade lillskrutten idag. tack!
@anonym
jag är ledsen att din mamma inte finns längre. "Det är aldrig kört." säger personalen här. den inställningen räddar liv.
och ja, man får väldigt gärna tycka om, så länge man inte tycker synd om mig. alla vill vi ju bli älskade. kärlek tillbaka!