lördag 20 juni 2009

Kompromisshandling


Att göra matinköp är en konst. Helt klart en liten vetenskap i sig. Speciellt om man i en relation har olika syn på hur, var och varför man egentligen handlar. Välplanerad storhandling vs spontana småinköp. Stormarknad i stadens utkant vs kvarterets närbutik. Eller slapparvarianten näthandel med hemkörning. Är det här något könstypiskt? Enligt min förvisso helt ovetenskapliga men ändå empiriska studie föredrar män att storhandla medan kvinnor gärna småshoppar. Men sen finns det ju underbara undantag som bekräftar regeln. Hur gör ni?

Jag gillar den personliga servicen och närheten till dyr-ICA eller lyx-Sabis i Fältöversten, där jag småhandlar varje dag, medan maken hellre storhandlar mera sällan på PrisXtra Storängsbotten och samtidigt tar en sväng förbi storförpackningarnas mästare Martin Ohlsson. Själv blir jag kraftigt allergisk av stormarknader, så jag sätter inte min fot där, portad främst av min man.

"Du beter dig värre än skrikungarna där borta!" sa han sist och nickade mot några sockertoppsgalningar som fått sina föräldrar att fullständigt ge upp för allt tjat.

På väg till landet får mannen härja fritt i stormarknadernas Mecca, Norrtälje. Han blir helt till sig och har svårt att välja mellan Flygfyren, Willys, Coop Forum, Lidl ... och säkert några till. Han svänger dock oftast in på flygarstället där det vimlar av folk. Jag får ju inte gå in i dylika affärer nu när jag är infektionskänslig, så barnen och jag sitter kvar i bilen och tjuvkikar på alla bråkande, vrålande familjer på parkeringsplatsen. När mannen kommer ut är han lycklig och tungt lastad.

"De hade extrapris på nästan allt. Köp fem betala för fyra!", yrar han med dollartecken blinkande i ögonen. "Och så är de ju billigast i Roslagen, glöm inte det." (Säger dom, ja.)

Sedan får jag sitta på toarullarna med haloumiostar och kaviartuber i knät. Barnen i baksätet får ta hand om mjukare varor som bröd, bullar och "en handduk på köpet" (obs, ful och omatchande med resten av hushållets frottébestånd), ifall vi skulle behöva tvärnita. Det tar nästan en timme att åka mellan Norrtan och Grizzly om trafiken är tät. Det är obehagligt på flera sätt med bilen full av varor som borde vara nedkylda.

När vi väl är på plats vid kusten får jag småhandla och snacka strunt, alltså höra allt byskvaller, på den lokala megadyra ICA.

"Bygden behöver butiken!" skanderar jag, "vi måste värna varandra!".

Men när jag kommer hem till huset blir jag sur över att datumet gått ut på en större del av varorna och att en halv kasse kostat 400 kronor. Sen åker jag till fantastiska ICA Supermarket i Elmsta. Halvdyrt och heldelikat.

Att handla är som att vara gift - det gäller att ideligen kompromissa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Glömde berätta att jag shoppade loss på fogmassa i Älmsta igår på självaste midsommarafton istället för mat. I 2 dagar innan midsommar hade jag försökt handla på ICAn där, men vänt hemåt när jag köat en kvart enbart bara för att komma in till parkeringen.Så det blev fogmassa istället. Kanske man kan ha som pålägg så att man står sig över sommaren då nollåttorna vänder hemåt./a
/a

Zäta sa...

Hej! Hittade hit via gode Barlach.
Vår familj följer nog inte stereotypen. Jag storhandlar, maken storhandlar. Känns långt från lyxfällan.
MEN då pratar jag bara om mat. När det kommer till annat är vi lika goda kålsupare som alla andra och småshoppar vilt. Jag köper onödiga kläder till barnen och maken hittar sändigt nya dataprylar och elekriska gronkemonger som han bara måste ha.

Anonym sa...

Ja, som jag sa i går (eller f'låt: fullkomligen vrålade i ditt öra): aldrig har man ju blitt så glad över att inte kunna träffa en vän som när förhindret beror på permis vid kusten. Jippi!

Hoppas du laddade med precis lika mycket energiboost som du hoppades på! Undra hur vädret var hos er. I Knivsta var'e fint faktiskt men hade regnat på dan. I J-låsa regnade det.

Handling, ja. Är mer av småshopparen men beror nog mest på att jag inte har bil och inte bor nära något större köpcentrum. När jag gjorde det handlade jag där. Sen väger andra aspekter in: miljö å vegoutbud å massa annat. Den tredje dimensionen är beslutsångest. Ibland är det ju svårt att överblicka vad man kommer å känna för om fem dar. Å fast jag innerligt ogillar att gå i affärer (kläd- som mataffärer, i alla fall när jag behöver köpa nåt) så piper jag ändå dit titt som tätt för å köpa grejer.

Well, well. Sol till dig i dag och till alla andra på bloggen. Gårdagen var kul och i dag är man lagom trött, fast inte överdrivet. Najs!

Bisou

Eve

Elin sa...

Fan, vilken skön skylt! Man blir ju liksom inte direkt (i vart fall inte jag) arg över att mellanmjölken faktiskt var slut utan man drar ju på smilbanden och tar den röda istället.
För övrigt; tack för en underhållande blogg!
Mvh,
Elin

Hosanna sa...

Fantastiskt inlägg! Föredrar de mindre butikerna OM de har färska varor och beställer hem det jag vill ha.

Jos sa...

@a
fogmassa, alltså? du är värre däran än jag anat. måste nog komma ut & göda dig med havssaltschoklad snarast som med fördel kan blandas med tårar. salt som salt. tack föra tt du kom förbi igår, vännen. vi klarar det här, eller hur? puss!
@Zäta
i vårt fall storhandlar mannen kläder också. dock sker det sällan. men hittar han något bra till sig eller barnen köper han flera par samtidigt. jag småshoppar turligt nog, så det jämnar ut sig. men helt klart olika sätt att handskas med måsten. vad gäller datagrejer har vi som tur är fri tillgång från makens arbetsplats. annars vet jag inte var det skulle sluta.

Jos sa...

@Eve
kul at knivsta bjöd på fint väder. grizzly var vackert, men vädret var duggigt. boostade till fullo. ta hand om dig dagen efter kvällen före. vi hörs, sweetie.
@Elin
visst är den bra, skylten? tack för komplimang.
@Hosanna
Tack! Vi har tyvärr en bitter handelsman på landet. När man lämnar tillbaka gamla varor eller klagar, så suckas det bara och hävdas att "det är svårt att vara en utdöende sort". Och jag sm trodde han ville överleva och kanske tjäna lite mer pengar ...

Mångmamma sa...

Vilken underbar beskrivning av ett litet vardagligt dilemma.
Själv både dyrhandlar jag på när-ica och tok-stor-handlar på stormarknader.
Brukar titta in emellanåt hos dig, skönt att du fick träffa dina nära och kära i helgen - även om det var en kort permis!

Lisa sa...

A älskar att storhandla. Jag får lurpassa på honom för att han inte ska slänga ner allsköns märkligheter i korgen bara för att det är rea. sist vi var på ICA maxi öste han ner 2pack frysta majskolvar för 5 kr. några veckor senare konstaterade han surt att de smakade "rubbish". är du förvånad? kontrade jag.
Jag älskar att handla på NK saluhall. Där finns allt och basvarorna är billigare än på rått-Konsum på Gotlandsgatan. och servicen!!! jag köpte jordgubbar där för några veckor sedan. Hittade 10 små skallösa sniglar i lådan, lite äckligt men gick att skölja bort. Ringde NK saluhall, berättade och de sa att det vara bara att komma förbi och hämta nya jordgubbar nästa gång jag var där, jag behövde inte ens visa kvitto.

Hemkörd mat testade jag när jag var singelboende. det var lite lyxigt men jag gillart inte. tyckte de valt fel frukt o grönt och ja själva nöjet försvann. Fruktågröntlådor har jag också testat och jag tycker bara man får bananer och spetskål.

hoppas du hade en vilsam underbar permis.
vi orkade inte fira midsommar utan när vi packat ett otal antal flyttkartonger så vandrade vi ner på stan. Vi hittade en restaurant som var öppen och skålade och åt gott och kände att det blev en himla mysig midsommar ändå.

pusspuss
Lisa

Huskorset sa...

Ett reflexartat beteende som jag lade märke till hos mig själv för många år sedan ledde till formulerandet av min främsta devis. Den lyder som följer: "Trygghet är ett fyllt kylskåp"
D.v.s. när relationer, världsbilder och WTC och sådant rasar, då går jag och storhandlar. Sedan känns det bättre.