onsdag 17 juni 2009

Berg- och dalbana


Det är fascinerande att en dag som börjar så bra, kan sluta så illa.

Sol och god vän på frukostbesök, ingen feber!, jag är däremot full av energi. Sedan kommer chefen med charmtrollsson på besök och vi går ut i parken. Ett smått magiskt ögonblick uppstår när 15månaderskillen sträcker sin lilla hand mot min för att få lite stöttning på vägen, tar ett fast grepp och vägrar släppa. Tänker på hur stora mina egna killar är, samtidigt som det känns som om de var toddlers igår.

Efter lunch kommer ytterligare en chef på besök, nu makens fd, som genomlidit alla magbesvär en människa kan ha. Vi råkade hamna på ett stockholmssjukhus samtidigt i vintras; jag med ryggskott, ischias och höftproblem, hon med matvägrande mage. Hon sa sig behöva perspektiv på saker och ting och kom hit idag. Något jag också fick. Mina magproblem är ingenting.

Tyvärr vänder lyckan ungefär där. Klarar plötsligt inte att stå upp och vrider mig i ofantliga magplågor som ingenting tycks kunna bota. Ytterligare en ledare, min "egen" chefsläkare undersöker och ordinerar den ena häxdrycken efter den andra. Utan större framgång.

Sen börjar syjuntan. Tre syrror i rad sticker sönder mina kärl med målet att sätta en nål inför nattens skiktröntgen. Jag behöver en kateter för att kontrastvätska ska sprutas in. Men det går alltså inte. Till slut bryter jag ihop, givetvis när ömsinta mamma ringer och senare även när min redan orolige Mumrik undrar vad som står på. Jag gråter, hulkar, snurvlar. För att jag har ont, är rädd och orolig för framtiden. För att jag inte träffat mina barn på snart två veckor, igen. För att jag inte får komma ut i friheten för att återhämta mig från alla biverkningar eftersom nästa cytokur måste dra igång nästa vecka, för att inte riskera något. Och det är så befriande att få lätta på trycket över bröstet. Men jag torkar strax tårarna, blir mig själv igen och talar om för personalen att

- Nu räcker det!

Precis när jag ska somna kommer ytterligare en vitklädd vålnad in det mörka rummet. Det är nattjouren, men en älskvärd sådan. Vännen O har smitit från ortopedakuten för att säga godnatt. Och eftersom klockan är före midnatt så slutar alltså den här berg- och dalbanedagen ganska bra, trots allt.

Vad gjorde jag utan mina vänner?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan! Jag håller med dig, nu räcker det!! Hoppas morgondagen blir ljusare..
Kram C

lisa sa...

älskade älskade vän. hoppas du fick sova gott. vad jag längtar efter att träffa dig.
om det passar hälsar jag gärna på nästa vecka.
igår morse var på ett litet okynnes ultraljud (ville liksom kolla att allt var ok och ingen navelsträng runt halsen och så)
allt var ok. snälle läkaren bekräftade att det är en flicka därinne och att hon är 7% över kurvan men nog inte kommer bli tyngre än strax under 4kilo om jag inte äter massvis med godis de sista veckorna.
hjärta, mage,. kissblåsa allt såg bra ut. hon ligger uppåner och tittar åt vänster. vi såg en skymt av en profil fladdra förbi. en pussmun och en liten potatisnäsa. sen drog hon upp handen och höll för så vi inte kunde se något mer. inte tjyvkika, låt bli. såg det ut som.

hon såg ut som A bestämde jag mig för. hans fina profil.

längtar efter att träffa henne på riktigt.

friskvibbs min finaste Jos.

kraaaam
Lisa

Singelmamman sa...

Sänder en bra-att-ha kram!

Huskatt sa...

En bra och dålig dag.
Tänk att de ens får finnas.
När jag läser blir jag berörd, ledsen, glad och förbannad. Kanske inte i den ordningen.
KRAM

Sus sa...

En varm midsommarkram till dig Jos..

Skatan sa...

Nu räcker det verkligen... för dig. Du är beundransvärd... och jag önskar dig en varm fin Midsommarhelg utan "berg- och dalbana". Kram!

Anonym sa...

Åh Jos,
vad mycket elände du fått stå ut med:-(
Jag hade verkligen unnat dig att vara med din älskade familj under midsommar. Det hjälper föga just nu att tänka att "nästa midsommar är du frisk och kan dansa och hoppa små grodorna". Men, faktiskt så är det så att det kommer många fler midsomrar och det här blir bara en enda fjuttig regning helg som du gör annat på.

Jag tänker mycket på dig och hoppas att även mina goda tankar och krafter slingrar sig till dig och ingjuter krafter.

Många stora varma kramar från Cosmo

Anonym sa...

Hur mår du idag?
Hoppas du hade en bra natt och kunde sova. Många brasse kramar till dig! Briza

Jos sa...

tack alla.
äventyret fortsätter ...
ha en underbar midsommar!

Peter Barlach sa...

Kram! Fast midsommar är det inte ännu!

Anonym sa...

Nej, precis. Midsommar är det f o m imorrn. Och vem vet, kanske du får komma iväg ändå om än lite kort?!
/a