tisdag 30 juni 2009

Balt bajsade i bil


Vi ska flytta.
Mitt i kaoset.
Om bara några dagar.


Anledningen är ett inbrott för drygt tre år sen.

Då darrade jag som ett asplöv med nyföding i famnen.
Storebor, då 1½, sov lyckligtvis tryggt i sitt rum.
Mannen hade polisen på tråden och försökte medla med inkräktaren.

En påtänd galning som slog sönder alla våra fönster på nedervåningen innan han tog sig in i lyan.
Sedan kom polisen med tre piketbussar.
Men de tio minuternas väntan var de längsta i våra liv.

Nu flyttar vi upp.
Sjätte våningen, öppen planlösning och balkong i söderläge.
Utsikt över Värtan & Lilljansskogen åt ena hållet.
Gärdets takåsar och barnens framtida lilla skola åt det andra.

Att flytta är jobbigt som fan.
Speciellt när säljaren strular, hantverkarna hymlar och planeraren får permis men inte kan vara på plats. Jag älskar min man för att han med hjälp av fäder, flyttfirma, målare, städare fixar allt. Och ber en tyst bön för att allt ska gå så bra det kan.

En annan kul anekdot är att en annan tjyv än glaskrossaren snodde vår förra bil.
Sen bajsade han i den. Och satte kanyler i sätena.
Innan han körde rally genom Stockholm med polisen efter sig.
Slalomåkning mellan barnvagnar i gångtunnel.
Och slutade rejset i en trappa.

En månads fängelse fick han.

Vi fick inget alls.
Han hade snott 18 bilar på 20 dagar.
Var ett år yngre än jag. Då 25.
Och hemmahörande, men utan adress, i vårt östra grannland.
Alltså ingen vård, som han hade behövt.

Så kan det gå.
När man skiter i det blå skåpet.
Ajöken!

9 kommentarer:

Singelmamman sa...

Ingen vinnare där, på någon sida. Trist. Men rubriken är underbar.

Snokis sa...

Alltså, nu ångrar jag att vi precis flyttat till hus. Exakt det där är min näst största skräck (den största är att vakna upp och det brinner i huset och inte få ut ungarna i tid).

Undrar verkligen varför man väljer att bajsa i en bil man snott.

Förjävligt förresten att ni måste flytta just nu.

Sus sa...

Jag som lämnar trygga (?) Ockelbo för Sthlm om en månad...
Men var är man trygg någonstans?

Anonym sa...

Det ger väl nå uppåt-tjack för stunden. Att placera sina kablar på diverse olika ställen. Vad värre var var kanske kanylerna i sätena.

Nä, hur lät det där. Eva, är det ok å bajsa i andras bilar... Hm.

Hur som haver. Vi hade bajsmannen i Kalix när jag plugga där. En dag spelade min dåvarande rocker-pojkvän (jag tyckte det asså, troligtvis inte andra :) biljard med sin kompis. De blev törstiga å gick å köpte dricka på kiosken samtidigt som deras kompis ville sluta upp för lite biljard. Han kollade ner i källaren genom fönstren för att se om de var där och såg en stor brun fläck på biljardbordet. Aha, tänkte han, klantskallar till polare som spillt cocacola på bordet. Men de upptäckte ju sen att på den korta tid som de varit borta från lokalen så var'e nån som smitit in och placerat en liten smetig hög på bordet.

Ryktena gick om att någon även varit inne i en av tvättstugorna och ja, dekorerat väggen lite.

Och med det, min sköna böna och dina vänner här, tillönskas ni en härlig dag!

Eva

Huskorset sa...

Läser tillbaka efter en vecka med väldigt lite datortid. Jag gläder mig stort åt grillkvällen och de goda beskeden! Och, ursäkta, skrattar åt balten. Det är inte lett å va est men de e balt, som vi säger.
Flytta är en av de fem topp-stressorerna, vet du. De brukar jag tjata om, som för att ha något att skylla på. Heja Maken!

Jos sa...

@Singelmamman
vi hittade drömlägenheten & väntade tålmodigt i tre år tills de blev ledig. nu flyttar vi, om allt går vägen och hoppas att vi komemr dit som vinnare. av mitt livs fight.
@Snokis
skaffa larm med glaskross om ni inte redan har det. och massor av brandlarm. bajsmännens vägar äro outgrundliga. jag avskyr att flytta men mannen & fädren med flttfirma etc är desto bättre på den saken. barnen & jag emigrerar som vanligt till landet. när jag väl kommer ut härifrån.
@Sus
ah, du gör som blivande prinsen. varmt välkommen! trygghet skapar man inom familjen. vad som helst kan hända var som helst.
@Eva
bajs är roligt. om man slipper ta i det. vi lät bilbärgarna skrota bilen åt oss. så vi slapp se och lukta på eländet. by gones.
@huskorset
Ja, heja maken. Han borde unnas alla, men jag lånar ogärna ut honom. :-)

Bibban sa...

Hu va jobbigt..jag skulle dööö
Bibban

Tjockalocka sa...

Och du vet att vad som helst, vad som helst, som ni behöver hjälp med, så finns vi här, på samma gata!

KRAM

Elin sa...

Skön bild! =)