söndag 14 juni 2009

Mördande reklam


Allt går att sälja med mördande reklam.
Kom å köp konserverad gröt ...

Tid är plötsligt ingen bristvara i mitt annars alldeles för hektiska liv. För att få isoleringstiden att gå har bloggar blivit viktiga, liksom musik och böcker. När jag är för trött för att läsa eller skriva, dvs göra något meningsfullt av tiden här, så ser jag en del på TV. Tyvärr. Kvalitet är en bristvara. Speciellt när jag zappar till kanalen där "vi tar en kort paus men är nsart tillbaka (med mer dynga)".

Men alltså, hallå! Ere nån' hemma eller? Fick tonårsidolen Johan Palm skriva manus helt själv till sin snutt? Han ba "Öööh", eller va ere som händer liksom?

"Köp mitt första debutalbum receptfritt!", speakar han glatt, med stolthet.

Och jag som trodde det var hans andra debut.

Ser framför mig hur en sliten, bitter och blekfet reklamare med kotlettfrilla ler i mjugg och låter pojkvaskern hållas. En föredetting som tänker "lite skam har aldrig förstört en karriär, se på mig".

En annan albumreklam jag skrattar åt är dansbandet Lasse Stefanz. De mimar ett potpurri ståendes i en gruskrop famför en gigantisk, röd långtradare iklädda likadana svarta cowboykläder. Sångaren har dessutom en gigantisk, beige kavaj för att markera sin huvudroll samt för att dölja hängbuken, ett inte helt lyckat klädval. Skrattklimax nås när en annan bandmedlem ser bedjande rakt in i kamerna, tar bladet från tungan och kvider fram

"Jag är så ensam här i kväll ..."

Det är jag med, men jag kvider och vrider mig i spasmiska skrattkramper. TACK alla påhittiga kollegor, ni som gör att artisterna kommer till sin rätt i reklamen. Ett skratt sägs förlänga livet så jag lär bli uråldrig, delvis tack vare er. Samt några liter rävgiftscyto, blod- och (förhoppningsvis) benmärgstransplantation. Och en massa jäklaranamma. Vad skrattar du åt?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, reklam kan vara nog så kul faktiskt. Och ofantligt fantasilöst knäpp. Ibland undrar man hur fruktansvärt fantasilösa reklamer passerat ett antal människor men ingen i produktionsprocessen har stoppat den.

This is my laugh at the moment:
http://www.youtube.com/watch?v=zV1zK8zRCPo&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=INOL2zVv7mw

Och massa annat med Catherine Tate. "Look at my face, I'm I bothered" å så på franska.

Sikken makalöst seg söndag, men helt ok ändå. Har ändå regnat hela dan så ingen pressade mig att gå ut :)

Imorrn på kryss med mamms och på tis ses vi! Försökte komma in på mitt Googlekonto men det hade stängts av... Har inte använt det på mer än ett år. Så nån kanske skickat nåt obscent dit som censurerats :). Tänkte jag skulle inleda med namn här på bloggen men får väl skaffa nytt konto.

Sleep tight, snygg!

Puss på rej/ Eve

Osloskånskan sa...

Jag skrattar mycket åt livets dråpligheter, åt andras bloggar (din till exempel), skojiga böcker och filmer.
God bedring tjejen!

Huskatt sa...

Reklam är dråpligt !
Personligen fnittrar jag hela tiden åt nästan allt. Annars rekommenderar jag dig att ta en titt i "Daniels Värld", länkar från min sida.

Anonym sa...

Öhh, vad som händer liksom är att Johan Palm i vanlig ordning behagar skämta och vara ironisk. Vi som hajar detta (men det gjorde väl du också) men dessutom tycker att det är hejdlöst kul (det är genialt enligt min uppfattning) får garva lite åt dom som tror att dom kommit på nåt.

Anonym sa...

Jag skrattar åt mej själv och rå svart humor delad med syrran.

Lisa sa...

pablo Francisco skrattar jag mig fullständigt sönder o samman. Han kommer till china teatern i oktober. då går vi och ser honom tycker jag. tills dess kolla in honom på youtube. tex det här klippen:

http://www.youtube.com/watch?v=LgrMi7KgNW8&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=kZkIQSQFKJM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=X3sXEq87biM&feature=related