tisdag 26 maj 2009

Vodka på rummet


Det är fullt på Hematologen.
27 patienter på 22 platser.
Vilket innebär att här finns folk i varenda rum, sal, skrubb och sköljrum.

Jag har tur och delar rum med avdelningens enda ungdom.
(Hon är bara här varannan dag och jag vaktar hennes säng så att inte Agda, 82, flyttar in medan min nyfunna rumskompis har permis.)
"Ni är så unga att ni får kampera ihop.", sa syrran.
Hon är en 21-årig balettdansös.
Jag solar mig i glansen.
Och ångrar att jag avslutade balettkarriären vid 12, efter att ha hoppetossat sen 3-års ålder.
Hästtävlande, sång och musik tog över. Och en eller annan spännande kille eventuellt.

Vi babblar och skrattar så högt och rått åt att vara offer (yeah right) för "caaaancer" att personalen hänger hos oss för att höra rövarhistorier och fiiika.

Och igår togs nya benmärgsprover. De gamla var för skrala. Det krävdes några benborrningar för att hitta rätt. Men det gick bra. Gör ju som bekant inte alls ont. Man ska bara hålla sig från att klia på näsan eller röra sig på annat sätt en stund.

Idag var jag busig och drog en repa på stan. City of Uppis är folktomt (till skillnad från 50C) en tisdagsförmiddag. Så jag trotsade alla regler och sneddade över STBS (Stora Torget Balla Sidan) för första gången på åratal och var crazy enough att gå in på HM! Shoppade loss på cool sommarklänning med matchande kepa, en gladröd top och en designerbaddräkt, på uppdrag av kidsen:

"Du kan ju inte ha bikiiiini i sommar. Då rymmer ju slangarna. Köp en snygg baddräkt, som dom på teven!", sa storebror.
"I så fall vill jag också ha baddräkt. En rosa.", sa lillebror.

Väl tillbaka på Ackis fick jag ha modevisning av fynden à la Matthew Williamson. För ett gäng syrror på rad. Showtime! Och clownen luktar bensin.

Sen åt jag snabblunch. Vilket är ett skämt för mig som aldrig äter en måltid på kortare tid än en timme. Men en lumbal punktion väntade. Så i met' bara.
LP:n var mödosam för överläkaren, men lyckades till slut. Så här va: jag kutar rygg och sitter blick stilla medan doktorn sticker nål mellan ryggkotorna och suger ut spinalvätska för att sedan spruta in cytostatika.

"Säg till om det gör ont i något ben.", sa dalmasen från förr.
"Ingen fara, aj jävlar!", skrek jag eftersom det plötsligt smärtade i ischiasnerven. Mycket.

Scenariot upprepades några gånger, doktorn stack om igen och igen men stötte bara på ben och nerver. Koteländen, tänkte jag och påmindes gång på gång om att jag inte har någon större lust att bli förlamad. Så man sitter alltså stilla som en filbunke och hämtar kraft i att tänka på gladaste barnen.

Och så plötsligt är allt klart och man får ligga raklång i två timmar utan att röra en fena
och då tar batteriet i MP3n slut och inte vet jag var laddaren är och datorn står där, nära men så långt bort till Spotify när man inte får lyfta huvudet men så kommer pappsen på besök och timmarna går fort. Och i med cytodropp och in kommer Peruk-Pia, pappas gamla elev, och sen blir jag en hollywoodblondin i äkta lockar för en halv förmögenhet och det känns bara så FEL. Jag är skallig och stolt, känner mig ascool. Och ser superbarnslig ut. Inte en dag över 21, uppenbarligen. Jag kommer inte använda den fina peruken, så jag tror att jag tackar nej. Vad tror ni?

Well, sen kom min galne och ende favoritfarbror på oväntat besök. Han bor i Spanien och ogillar sjukdomar. Så det var ett tag sen. Vindruvor är för veklingar. Och inget jag får ta emot, så han hade med sig en flaska Royal Flush Vodka, hans nya affärsidé. Som hans storebror lite generat gömde. Otroligt rolig släktträff. Skål ta mig fan.

Som ni märker så är sal 3 da place to be. And you're very much welcome to join me!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ahmä, hallå, vodka, skulle du sagt på en gång. Jag kommer!
Låter som en släktträff värd att minnas.

Varför sover jag inte...? "Skulle", "borde", "hade tänkt" förbereda mig betydligt mer inför morgondagens, nej, nu ju faktiskt dagens möten men då jag för längesen opererat bort alla måsten ur min kropp och jag fortfarande tror att jag orkar va uppe länge och sen upp hyfstat i tid så kommer jag att claima min rätt till najttime. Har grillat med Gbg-kompisen i hennes lilla miniträdgård, två chicks vid grillen med rosé och lite vitt. Hajaru, vilket drag. Tänkte på dig när vi åt halloumi och även när jag drack lite vin.

Så därför kommer mitt förslag: Vi har fest här, eller ja på nätet, en virtuell fest helt enkelt tills bättre alternativ ges! Hm, logistiken måste ju gås igenom men jag tänker alla vid datorn, med ett glas vin eller smoothies (te, kaffe, eller vad man nu föredrar) och kör så det ryker. Alla världens servrar pajar, vi tar över nätet. Ja, eller nå sånt.

Ja, jag cashar in för kvällen. Over and out från Sillstryparbältet så länge.

Bisou. Piiv

Jos sa...

Vad skådar mitt västra öga? Är det inte Evert Taube högform i sina hemtrakter på Vinga?

Sajberspejssuperparty, what a spendid idea. Men varför blir jag anglofil av cyto? Måste läggas till på bipacksedeln: "vanlig biverkan: svengleska uttryck i tid och otid".

Well, bjucka doktor K på lite rosé vettja! Hon är på reumakonf på Sahlgrenska helva veckan men bor på Café opera. Neej utan grand Hotel opera. Som inte alls ligger vid Operan utan stationen och inte alls är särskilt Grand.

Jag måste nog sleepa tight innan the bed bugs will bite Kl 04 är det dags för cortisonögondödardroppar och blodprover. tjolahopp.
puss!

Anonym sa...

Ahaa, its fаѕtidiоus dіalogue concernіng this pагagгaρh here аt
this wеblοg, I hаνе read all thаt, ѕo at
thіs tіme me аlѕo commenting herе.
Also see my web site :: http://thundershadcrankbaits.com/

Anonym sa...

I was еxtrеmely pleased to discover this page.
I neеd to to thank you for ones time for this
partiсularly wonderful гead!! I ԁеfinitely loѵed evегy littlе bіt of it аnd I have you ѕaved as a
fаvoritе to see new information on youг sіte.


My homepage http://blogs.tcpalm.com/

Anonym sa...

Thanks foг οnе's marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you may be a great author.I will always bookmark your blog and will often come back in the future. I want to encourage you to definitely continue your great job, have a nice morning!

Feel free to surf to my webpage ... mouse click the next web site

Anonym sa...

Right awаy Ι аm ready to do mу breаkfast, later than having mу breakfast coming
over again to read оther news.

my web blоg ... http://elg.massey.ac.nz/index.php?title=Things_About_This_Slider_By_A_Hobby_Train_Gaming_Console_Carry

Anonym sa...

Hello, i believe that i nоticed you visited my blog sо i сame
to gо bacκ the ԁesire?.I'm attempting to in finding things to enhance my site!I assume its ok to use a few of your concepts!!

Also visit my website ... V2 Cigs review

Anonym sa...

When some one seaгches for hiѕ requіred
thing, ѕo hе/ѕhe wishes to bе аvаіlablе that іn ԁetail, thus that thіng іs mаintaіneԁ
over hеre.

Rеνiew my webpаge; http://snpmsps.org/dundeesnp/zenphoto/index.php?album=gallery-1&image=localhero+001.jpg

Anonym sa...

Hi supeгb blog! Does runnіng а blοg ѕuch as this requirе a massiνe amount work?
I've virtually no understanding of computer programming however I had been hoping to start my own blog in the near future. Anyways, if you have any ideas or tips for new blog owners please share. I understand this is off subject however I simply wanted to ask. Kudos!

Review my website: sfgate.com

Anonym sa...

Hello great ωebsіte! Doеs running a blog suсh as thiѕ гequire a lot of work?
I've no understanding of programming but I was hoping to start my own blog soon. Anyway, if you have any ideas or techniques for new blog owners please share. I know this is off topic nevertheless I just had to ask. Cheers!

my blog - Suggested Web site
my website :: numeric.al

Anonym sa...

Nicе pоst. I lеarn sоmеthіng totallу neω and challеnging on webѕites I
stumblеupоn eveгyday. It's always useful to read articles from other authors and practice something from their sites.

Feel free to visit my homepage - burirockclub.com

Anonym sa...

It's the best time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I have read this put up and if I may I desire to suggest you some fascinating things or suggestions. Maybe you could write subsequent articles regarding this article. I want to learn even more issues about it!

Take a look at my web site :: hiki4u.com