tisdag 12 maj 2009

Vänner som prövas

Jag har ett delikat lyxproblem.
Mina fina vänner står på kö för att komma hit.

Jag har uppmanats att göra ett schema så att inte alla kommer samtidigt.
Visst är det fantastiskt?

En annan betraktelse som känns igen från förr är det oväntade stödet, det inte alls självklara, förväntade, om man nu kan säga så. De ytligare bekantskaperna, nya eller gamla, som ställer upp med allt de har.

Sedan finns tyvärr de som inte klarar pressen. Situationen blir dem övermäktig. Påfallande ofta är det de utåt sett starka, som man betecknar som hyfsat nära vänner. Dem man trodde man skulle kunna hålla i handen i stormen. Jag förespråkar inte ömkan, men jag är så ledsen att min sjukdom gör dem så ont. Och hoppas att de snart förstår att jag är stark som få och att den här prövningen gör mig ännu starkare. Om än lite ilsk emellanåt.

Nu är det galen multikultischlagerfest i sviten. En studentkompis storasyrra sjunger för Sverige. Heja Malena!

4 kommentarer:

Cosmo sa...

Josse,
jag har med stor förundran och mycket läsglädje följt med i din blogg sedan du checkade in på sjukhuset. Vikket bra sätt att bearbeta tankar och känslor på! Samtidigt kan alla som vill dela dina tankar. DET, tycker jag är modigt av dig. Att dela med dig av ditt innersta!

Du saknas här på jobbet med ditt positiva sätt. Snart försvinner ju en till "glader" härifrån när hon ska föröka sig. Vet inte hur vi ska klara oss då ;-)

Just den här veckan har vi revisorerna på besök (det blir ju inte skojigare av dom..)

Skoj hade vi däremot i helgen. Eric hade 8-årskalas med Lasergame och Sumobrottning. Vi skrattade så vi tjöt och tårarna sprutade när dom fick på sig enorma Spiderman och Supermandräkter. Jag provade också själv med en match mot mannen. Fasen vad kul att bara slänga sig rakt på och skrika som en tok!

I helgen ska dottern ta med sig tre tjejkompisar och bo i gäststugan på landet. Dom ska prämiärbada...burrr... men har bastun att springa in i.

Själv har jag bestämt mig för att grilla lax. Jag är trött på kött och tänkte köra lite fisk ett tag.

Härligt att höra om alla dina fantastiska vänner och din härliga familj. Men du vet, man får dom vänner "man förtjänar" och du har verkligen förtjänat dina !

Kramis från Carina

Anonym sa...

Sikken bra idé med schema, honey! Nog viktigt dels att sprida ut besök/samtal lite dels att få lite andrum själv. :).

Du betraktar och kanske förvånas över det oväntade stödet och att vänner sluter upp. What goes around comes around (vilket kanske i vanliga fall används som nåt sämre men i det här fallet enbart ska ses positivt). Minns för två år sen när jag själv var under isen pga saker som hänt. Jag minns flitiga samtal och sms från en viss Jos-Tos. "Det finns en plats hos oss om du vill komma ifrån", "kan jag göra nåt?", "Vill du prata". Inget dömande, inget ifrågasättande. Där har vi en sann vän!
Sen har du ju också hjälpt till med jobbtips och trixat och fixat. Inte bara för mig vet jag.

Så, summa sumarum, you rock.

Dagens intryck: Nästan klar med skissen för mässan. Tog hem den i går, tänkte kolla en vända till på kvällen. Var är skissen nu? Hemma. Var är jag? På jobbet. Tog jag en kopia innan jag gick hem då jag faktiskt rätt ofta byter väska och det är lätt att glömma saker? Nej.

Suuuuck.

Bisou på rej. Hoppas det blir en liten promenix! Och att solen skiner lika fint i U-a som i Estocolmo.

Eve

Lisa sa...

halloj darling,
här händer det grejer, vi ska skriva kotrakt kl.15 i eftermiddag. en hugad spekulant ville så gärna ha vårt plejs så hon drämde i med ett bud före visning. så nu slipper vi visning på söndag, måndag, slipper styla o gömma ännu mer möbler (tjock-TV:n o barnsängen och stolar o fula krukväxter) så kan vi skratta hela vägen till banken.
i dessa tider känns det fantastiskt. visst för 1,5 år sedan kanske vi fått mer för lägenheten men nu får vi mer än vad vi gav för 2,5 år sedan och vi får mer än vi gav för nya plejset och vi får till och med en liten slant över till skojsigheter som lite nya möbler och bröllop (nästa år)
puuuh.
men som sagt, kontrakt skrivs först klockan 15 så efter det kan A och jag på allvar andas ut.
pusskraaam
Lisa
ps. det kommer ett litet paket till dig med farbror posten idag!

Jos sa...

@Cosmo
blggen är ett sätt att göra tiden här meingsfull, för mig som ventil, terapi, informationskanal och eventuellt för läsaren som insikt och inforamtionskälla. det blir personligt, därför att den här upplevelsen är personlig och märklig.
jag saknar jobbet och er som bara den. törs inte kolla jobbmail eftersom jag vet att jag genast skulle börja hålla i mina trådar, delegera, härja igen och det har jag inte råd med nu, dvs energin behövs för at bli frisk. men sen så!
kul med kalas och landet. grillad la låter smarrigt.själv är jag ju ingen köttis, så haloumi, kyckling (utan extra glas) och fisk brukar grillas flitigt hos oss. lite citron till bara så är man i hamn. mmmm.
ha det gott & hälsa alla
kram

@Eve
jag vet var din frysbx bor. den ska fyllas en dag. Puss!

@Lisa
TACK för goodiebagen. Underbart! Sitter med styrkestenen i handen och mumsar Refreshers, läser Elle och lysnar på skivan. Ska se filmen sen också. Den fantastiskt roliga bilden på det blivande BRUDPARET !!!!! (som du skriver en bistats, naughty) sitter på vägen redan. Du är helt otrolig. hur hann du fixa allt det så snabbt, i ditt tillstånd? Vi chattade ju igår em?!
Grattis till försäljningen också, även om klockan inte är tre än. Håller tummarna! Men bröllopspengar alltså, det är ju underbart! Nu fick jag något att se fram emot, det tackar jag dig speciellt för. Jag vet fö redan vad mitt tal ska handla om. Hehehe.
All lycka, min sköna söderböna (ett tag till)