söndag 17 maj 2009

Isoleringen är hävd


Ja, vi elsker dette lannet ... speciellt den bedårande vitrysknorske gutten med fiol. Varför upplöstes unionen 1905?


I morse kom Hematologens ALL-expert och berättade att mina värden är bra. Riktigt bra.
"Jag vill inte lova för mycket men det ser lovande ut.", sa doktorn jag litar på.

Jag är dessutom tillräckligt stark för att få vara lite vanlig igen. Isoleringen är hävd och jag får röra mig fritt på avdelningen, äta en mer varierad kost och slippa byta tandborste varje dag. Det är dagens förändringar, men vänta bara ... för

i morgon åker jag HEM!

Uppfyllda av det glada beskedet firade vi mormors födelsedag med glass i stora lass i parken, långa uptäcktsfärder, fågelmatning, husbåtsinspekterande, hopp och lek. Jag orkar plötsligt följa med på allt mina prinsar hittar på. Vi avslutade förmiddagens lekstund med att kolla om småfåglarna hämtat mitt hår. Det hade de gjort. Nästan allt, men pågarna berättade för en stare att han fick nog ta alltihop om hans bo skulle bli klart nån' gång. "Det är bråttom nu, kan du förståååå det?", sa lillebror. Sen fick jag skaka av mig ännu mera hår, något som barnen också försäkte göra. "Dom där fåglarna kan aldrig få lagom, dom vill bara ha mer å mer hela tiden.", sa storebror. Sedan åkte de till stallet och red mormors 31-åring, still going strong.

Nu på eftermidagen har faster Liiis varit här och vi har fikat i dagrummet, bland folk för första gången. Superspännande tyckte barnen, speciellt eftersom det var fotbollsmatch på storbildsteven. "Pappa, vad heter han? Och han och han? Nu får du säga vad alla gubbarna heter. Det måste man faktiskt veta."

Sedan åkte mina tre musketörer hem till doktor K (min allra bästaste bästis) för att äta pannkakor med hoppisängen-S & lillebror I. Faster Liiis strosade precis ned till Akuten här intill. Bara sådär, en söndagkväll. "Ska passa på att kolla upp en grej bara." Jag gillar attityden. Ingen dramatik. Men så har hon också varit med förr. Cool lillasyster, helt klart.

Själv väntar jag på en skiktröntgen av bihålorna. Den kommer väl troligen bli av vid 03 eller någon annan lika okristlig tid. Men jag får ju åka:

Säng, säng, säng. Sova, sova, sova. Säng, säng, säng.
Jag är trött, jag är tvär, jag är trött, jag är trött, jag är trött, jag är jätte-trött. Aaaah.
Säng, säng, säng. Sova, sova, sova. Säng, säng, säng ... (om någon minns).

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så glad att du får komma hem och vara med din familj. Inom några veckor vet jag om vi kommer att vara grannar i Grissle.
kram
emelie

Jos sa...

Grannar i Grissle??? Det är ju dit vi ska. Hemma är landet nu. Bättre rekreationsort finns inte. Det vet du.

Men berätta MER!
kram
Jos

Sari sa...

Men vad härligt att höra, att du får åka hem till Grissly...
kram

Jos sa...

Ja Sari, det har varit min önskedröm medan jag kämpat här, att få komma ut till havet & grizzlybjörnarna. :-)
Vill hinna hem till Gärdet en sväng innan nästa kur. Vet dock inte riktigt när. En fika?
kram

Anonym sa...

Jag gläds med dig och din familj över att du får komma hem!
Kraft och levnadsmod!
Många kramar från Mia Alpman

Anonym sa...

Måste citera Nasse: åh, säääraste, säääraste nån! Vilka underbara nyheter. Vatten, vind, härlig natur, sikken rekreation! Iaahahaaa. Du gjorde min söndagskväll som hittills mest är fylld av tvätt och disk. Iuuuuu.

Hade sällskap av guddottern här innan, det var väldans trevligt. Vi åt glass, mackor, skrubba upp knäet och ritade. Allt som tillstår en fyra-och-ett halvtårings fantasi.

Jippi! Nu kan jag till och med glädjas med Norge. Och som svar på din fråga. Han var väl en käck gutt. Men om han var den vassaste musiktalangen i Europa och uppenbart med omnejd, det vete håken.

Krrrrram på rej! You rock!
Piiv

Tjockalocka sa...

Å tjolahopp vad skönt!
Då hoppas jag på en tidig postgång imorgon så du hinner få pakäätet. :-)

Havsvinden är stärkande har jag hört!

Och du, såklart en fiiika, närhelst du vill!

/J.

Anonym sa...

vi kanske ses i kristi him! Om du vill ha besök såklart. Leopold(jockes) har börjat spela i BK Vargarna så det blir Norrtan för hela slanten, och sen en tur till småkusinerna på Rangarnö och katten i Grissle. Som nu har börjat att spöa grävlingar. Inte smart.

kram
e

Callie (fd fd+1 trappa) sa...

Kan bara stämma in med alla andra. Härliga tider att hemfärd väntar.

Förstår att du väljer landet. Ska erkänna att jag nog skulle gjort det samma. Och då är landet ändå inte "mitt", utan Mammas och Pappas, men det är något speciellt med landställen. Och vatten.

Här har helgen gått åt till simskola, blominköp, kaos på blomaffären, låånga tuppisar för L 2 år, personlig vendetta mot maskrosorna. 100 kg toppdress kommer man ingenstans med när man har plockat upp kilovis med maskrosor. Playdates, ny gräsklippare, första lunchen på uteplatsen, bättre pollensituation för de svaga i familjen och jordgubbar och blåbär. Gott.

Jag vill också gärna vara med på fika. Förstår att jag kanske inte kommer att lyckas, men snälla erbjud mig möjligheten i alla fall. Please.

Stora kramar!

Jos sa...

Åh, tack för alla hurrarop. Mormor tyckte att den här presenten var den finaste, plus att jag lånade ut mina käraste till henne i morse. De sjöngo för full hals och hurrade skånskt "furra".
Men för att svara: besök i Grizzly, på sjukhus eller hemma är alltid välkomna, Så länge ni är infektionsfria.
Fikatid bör bli sö em. Funkar det? Men jag återkommer, för jag har inte fått exakt tid för nästa kur än. Kram!

Anonym sa...

Åh vad härligt att du får komma ut! Räkna med en grisslevisit till helgen - vi är i krokarna och jag har en power puff present till dig.

Jag har, måste jag lite skamset erkänna, nynnat hela dagen - Im in löööööv...

Det spelades upp en helt annan sketch i stugan igår. Börn på taket med antennen och jag som kollade den ifs moderna signalmätaren på datorn... gissa hur det lät?
Jag: "Där är det bra, nej, stanna där, nu är den borta, åh, håll fast där - perfekt! Neej, nu är det noll igen... - vänta .. DÄR!!!
Björn: Meh, nu håller jag ju den rakt ut i luften.
Jag: Men bilden är jättebra! Stå kvar exakt där!