onsdag 13 maj 2009

Ofrivillig självsvält

Efter en febertoppsnatt med ömsom frossa, ömsom hetta och många duschar och lakansbyten får jag veta att jag under gårdagen endast petade i mig 600 kCal. Inklusive det näringsdropp jag får dygnet runt.

Gränsen för svält går vid 1300 kCal.

Rynkade pannor och hot om att matdropp ska sättas in om jag inte skärper mig. Jag vägrar, eftersom det gör det omöjligt att äta utan att kräkas samt att magen inte fungerar alls. Begär mindre portioner och smakrikare mat för att komma ur den onda cirkeln. Som skyddsisolerad får man nämligen överkokt specialmat som täcker ett helt fat. Blir mätt bara av att se födan. Och lyckas inte äta tillräckligt för att det ensa ska synas att jag rört maten.

"Du har dagen på dig att bevisa att du kan äta! Lyckas du inte sätter vi in matdropp imorgon bitti." säger sträng men rättvis sköterska med tio skinn på näsan. Vi gjorde resan ihop förra gågen också, så jag vet att hon menar allvar. Och minns mina 44 kg då.

Sedan dricker jag en proteinshake på 300 ml som ger 500 kCal. Under övervakning. Man är inte betrodd. Och tar mamma under armen och går ut i parken och andas. Solen skiner, fåglarna kvittrar och livet är rätt skönt.

När jag kommer in igen har jag fått paket. Från världens mest omtänksamma snygg-Lisa. En styrkesten, British Vogue, en film, en skiva, massor av godispåsar, tepåsar, Marc Jacobs nyckelring och en underbar bild på jordens galnaste, käraste par rasar ur postpåsen. Och Refreshers! Som jag genast slukar.

Nu står magen i fyra hörn, glykosdroppet är påkopplat och min lunch kom precis in. Hur sjutton ska jag kunna få ner laxen? Jag måste ju. Dilemma!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hejar! Hejar på matintaget! Hoppas laxen gick ner. Det där med mindre portioner och kanske snarare lite oftare låter rätt viktigt. Inte trevligt att se ett berg av mat om man inte har aptit. Smoothie, bra! Mer Salt & blandat, nä, kanske inte så bra. Mer kärleksmums till folket, va?!

Lunch på Kulturhuset med en tidigare arbetskompis. Erik Öhman var också där, kul att träffa honom!

Piiv

Jos sa...

Tack Piiv, dina hejarop nådde fram & det funkade. Jag fick ner laxen!
Hade ett avbrott för frossa, jobbiga prover, konstiga inhalationer (det piper i luftrören), mera dropp och mediciner, varmt te med socker för att sluta skaka. Men sen bestämde jag mig & slukade stackars laxen som fick offra sig för vetenskapen. Det var inte gott, men jag är ju rätt envis ...
Kul att du träffade Erik.
kram

aspen sa...

Får du ta emot matpaket som du får spise på avdelningen eller i parken?? Isåfall kommer det ne kylväska genast med det fröken vill ha!!!!

Jordgubbsmilkshake, greksallad deluxe och paj kanske!??? Tzatsiki på extra tjock turkisk yougurth!!! Om smaklökarna inte helt tappat bort det borde det kanske funka.

Jenni sa...

Exakt vad vill du äta? Det kan skickas små eller stora förseglade förpackningar av det mesta... Vad sägs om en marshmallowpåse till exempel, har ju massor kvar här på jobbet till ingen nytta :) Näe, skämt åsido. Vill du ha små soyaförpackningar eller vad vill du ha?

Sitter och skriver klart på mitt lilla överlämningsdokument (man kan kalla den Jennis lilla bibel, Nådiga luntan, Lagboken eller liknande). Ganska mycket. F hade inget att tillägga.

Änglar och Demoner var sådär. Känns precis som da Vinci koden-filmen. Åka runt och lösa pussel under stress, bli jagad och en och annan råkar illa ut under tiden. Svag 2:a av 5 möjliga.

Kram

Jos sa...

Aspen, det låter som ljuv musik men jag är hänvisad till speciallagad leukemimat. får inte äta sallad, eftersom den är rå, och et stör mig ngt oerhört eftersom jag längtar efer krispig råkost. så inga matpaket, tyvärr. ditt besok idag var däremot varmt välkommet och mkt trevligt. magen är finfin! tack för USBminnet & Oreosarna. schlagerfikas nu!
kram