måndag 18 maj 2009

Benmärgsborr

Superkompetente läkaren, aka gulliga farbrorn, kom in och berättade att min friska märg jobbar för högtryck. han tyckte därför att det var dags att ta ett benmärgsprov redan idag.

"Så slipper du komma in redan på fredag. En hel veckas frihet ska vi väl kunna ge dig?"

Tjolahopp i hjärtat. Bubblande glad för att få långledigt, men lite orolig att ett så tidigt prov ger sämre resultat. Slängde snabbt oron över axeln och gjorde mig redo för borren eftersom märgtanten från labbet, läkaren och sötaste sköterskan var på ingång.

Ska jag bespara er detaljerna?

Well, i korthet går det till så att man får tandläkarbedövning i skinnet och sedan börjar benborrandet. I ryggen. Av förklarliga skäl ligger man blick stilla. Hur ont det än gör. När läkaren borrat klart sugs benmärg ut. Det ger en surrealistisk känsla när några ml av ens innersta tas bort.

Men nu är det klart och jag hoppas, hoppas, hoppas att proverna är fina och rena. Komplett remission är vad jag hopas på. Håll tummarna!

Nu måste jag packa illa kvickt för "det är kris" som en syrra precis rusade in och sa. Stackars alla sjukisar som måste in på tortyr. Men jag ska UT.

Vi ses.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lyxigt, långledigt! Me happy for you!
Nä, för mig behövs inget besparande av detaljer. Berätta det du vill och sånt du vill hålla för dig själv håller du för dig själv. För att du vill.

Åh, vilket härligt kallt regn :(. Men men.

Jag lurade med två kollegor till affären efter lunchen. Vi köpte alla tre likadana tuggummipåsar och kände oss som när man gick i skolan och tjuvköpte godis. Leve skoltiden :).

Skiss-följetongen med mässlokalen fortsätter. Men det var ju väntat. Tåååååålamod.

Kram, hälsa Grissly så hoppas jag vi ses snart!
Eve

Anonym sa...

Åh herre gud vad du och din kropp går igenom! Du är starkare än de flesta. Och mer positiv än någon jag känner! Men nu behöver du verkligen en lång lyxfika på solig Grisslanaltan! Hoppas så att vi kan ses så att jag kan få bjuda på något gott! Vad var det du fortfarande var sugen på nu igen, Änglamums eller? Det får det bli. Och sol + värme. Bra, då är helgen bestämd. En glad nyhet ska du också få, i slutet av oktober ska jag bli FASTER!!! Just det, även Staffan börjar bli stor... Kram igen / Åsa

Anonym sa...

Hej, det var länge sedan!
Fick veta att du är på sjukhus (eller faktiskt hemma i skrivande stund?!) i samband med att M&G tackade nej till mors födelsedagskalas i förra veckan. Lillasyster tipsade mig om bloggen.

Det är härligt att ta del av din inställning (om än inte upplevelserna, men som Åsa säger, inte behöver du bespara oss om du inte vill). Kraften känns på långt avstånd via etern ska du veta. Jag gör vad jag kan för att "skicka energi" dvs tänka på dig ofta och positivt.

Hälsa de dina. Vi ses till sommaren
Maria

Jos sa...

Hey babes,
Jag värmer upp vattnet åt er. välkomna ut when ever.

Och grattis Åsa till fasteriet. Hälsa Staffan massor! Och du, jag ser fram emot solig altanfika. Just nu är jag sugen på allt och jääte-glad för att patitem är här. Måste vara havsluften! Sjön suger, du vet. :-)

Tack för omtanken, Maria. Jag tar tacksamt emot alla styrka. Hälsa killarna, så ses vi när vattnet är varmt!

Kram alla!