onsdag 10 mars 2010

Glädje

Och när man minst anar det sker ett litet under.

"Min" transplantationssköterska, som var "min" behandlingssköterska 1998, och som varit "min hästsyrra" många, långa, svåra stunder genom åren - ofta för att fokusera på något så konkret och långt från sjukdom man kan komma, ringer.

- Du återkom aldrig angående märgsvaret igår. Tänkte att du ville veta att du är i komplett remission.
- ... (sväljer klumpen i halsen) Jag kunde inte, var för ledsen. Gammelhästen ... (Och där brister det.)
- Då behöver du och din mamma mina goda nyheter. Ring henne nu och hälsa från mig!

Hämtar barnen och tar med bästa tjejkompisarna hem av bara farten, leker i vårsolen, och tjuvsnusar mina fina i nacken och berättar att jag är frisk. Med darr på rösten.

- Det visste jag väl., säger lillebror.
- Jag älskar att du är min mamma., säger storebror.

Precis då kommer mannen hem, lägligt för en lyckokyss i farstun inför förvånad granne med nyföding, innan han (kärleken) måste skynda vidare.

Livet är förunderligt fint.
När glädje bryter sorg.

16 kommentarer:

Aggie sa...

Vakre varme ord idag. Remisjon! Glædje! Liv! Mor! Barn!

Glad på dine og de flotte mannfolkenes vegner. Må dere lenge, lykkelige leve.

Jenny E sa...

Åh, fantastiskt!

Godiva sa...

Läste ditt förra inlägg tidigare idag, och grät.

Nu ler jag stort!

Anonym sa...

Ååååååh, underbara! Underbara människa, underbara värld, vad härliga nyheter! Jippi, nu firar vi ännu mer!

Kram Eve

Anonym sa...

Härligt!! /K

Lisa sa...

åh så magiskt. MAGISKT. och ja, det visste jag väl också.
stor puss och kram. Inga ord räcker att beskriva hur fantastiskt det är.
ses snart. pusskraaaam (igen)

Jenny E (den andra, pa andra sidan havet) sa...

JAAA för helveteeee!!! Ljuvligt, underbart, fantastiskt. Ska resa hela natten och det har gor trista trånga flygplan till förstaklassmoln att glida fram pa.
Kram!

XXX sa...

Å vad härligt, å så gott att få veta detta efter alla prövningar.
Håll dig frisk nu!

Anonym sa...

Bryt ihop, tänd till och blomma ut var det någon som sa. Vad skönt att du nu trotsar den sista vintern och blommar ut! Tusen kramar c

Singelmamman sa...

GRATTIS!!!!

Anonym sa...

Fantastikst underbart att höra! Du har kämpat så hårt och så länge, och även alla dina fina killar har kämpat. Ni är värda all lycka och lugn och fina stunder som finns. Stor, stor kram från Åsa

Zäta sa...

Halleluja!

Callie sa...

Now we're talking!!

Det här vill jag höra från dig igen. Och igen. Och igen...
Got it?

Fantastiskt.
Njut av helgen. Vädret. Och familjen!
Dunderkramar!!

Fasching sa...

Otroligt härligt, och omänskligt bra kämpat!

Anonym sa...

HELT UNDERBART!
Sara

Jos sa...

Tack alla.
Vi är lyckliga och firar allt vad vi kan. Med att försöka vara en vanlig familj. Med en lite annorlunda erfarenhet. Försöker slänga oron över axeln och leva i nuet. Det är den stora, framtida prövningen för oss allihop. men man lär så länge man lever. Och det tänker jag göra länge!
Kram & tack igen för allt stöd, speciellt till dem av er som på olika sätt har det så enormt mkt tuffare än jag och trots det orkar bry er.

Och håll ut F! Våren kommer till dig med.

P&K
Jos