måndag 22 mars 2010

Bilkalas med disco


är återigen ett vinnande söndagskoncept.

Speciellt i ett för egen hand varsamt renoverat sekelskifteshus med värmande kakelugnar när snön åter vräker ner utanför fönstren.

Men trots ivern över den namne fjällvännens fina temakalas har lillebror bestämt sig. För att ha ett riddar- och princesskalas. Och skrivit lista. Fem flicknamn. Med stora bokstäver. Samt dagens fyraårings som i rättvisans namn får följa med storasyster. Och till slut, med yttepytteliten stil, storebrors namn.

- Ja, för han bor ju här, min kära, kära storebror.

Och sen kommer uppenbarligen minnena från den hittills märkligaste dagen i hans, eller hela familjens liv.

- Förra året ville jag ha tjejkalas hemma, men det fick jag inte för alla ville träffa oss och det blev massor av folk i parken i stället och allt var jättekul men skrikigt och gråtigt och konstigt. Nu vill jag ha ett kalas på balkongen i lugn och ro.

Ilskan över sjukdomen, vars besked vi fick på hans treårsdag, väller upp inom mig med full kraft och jag tvingas svälja klumpen i halsen flera gånger om innan jag kan lova honom att han ska få exakt det kalas han vill.

Hoppas hans presentkrav är inom rimliga gränser ...

Inga kommentarer: