söndag 17 januari 2010

Mandom, mod och morske män


Tre och en halv timmar på längdskidor.
Hela familjen tillsammans.
Utan paus för matsäck.
Det måste vara värlsrekord för vanligtvis trotsande treochetthalvtåring.
Liksom transplanterat trotsmonster.

Jo, för efter sjukhusbesöket i Uppsala svängde vi förbi en sportaffär och inhandlade allt-i-ett-paket till maken och storebror. Lillebror och jag håller oss till gamla beprövade rariteter.

Och min oro besannades inte. Jag är snarare djuuupt imponerad av min sydlänning i exil samt mina små semiskåningar. Som jag tog ut på en rejäl runda. Lagom är inte ett ofta förekommande ord i min vokabulär. Turen var förvisso inte lång men pågick länge. Och den gick inte i fädernes, men väl i moderns spår. På Byholma.

Över stock och sten, genom hagar, över och under såväl el- som taggtrådsstängsel. Så försvann plötsligt mannen. Puts väck, ner i en bäck!, där han skrattandes sprattlade en stund, men tog sig upp igen. Barnen var vid gott mod hela färden. Den enda som stundom var aningen sur var modern som med alltmer ömmande tår (trånga pjäxor) och rygg (benmärgsborr + korta stavar)lätt ilsket hejade på barnen och tvingade dem att ta sig upp för egen maskin.

- Säg aldrig att det inte går. Ni klarar allt, det vet jag.

Undrar hur många timmars terapi de behöver i framtiden ...

7 kommentarer:

Aggie sa...

Ja, jisses. Familien her klarer å lage stor krangelsirkus, av skiturene. Vi prøver tappert hver gang, men det er ikke lett! En temperementsfull gotlænning, en hissig trønder og så vårt envise syv år gamle avkomme;-)Men vi gir oss aldrig. Ut på ski ska vi igjen! Og igjen...Godt å høre at dokk hadde en fin tur. Nå ska jeg jobbe litt.

Anonym sa...

Låter som en underbar dag! Är så glad över att ni få vara tillsammans igen, du och dina musketörer.

Kram från en annan mamma med tre musketörer

Singelmamman sa...

Gör som jag, lägg undan en del av deras månadspeng, och förklara att de kommer tacka dig när det är dags för psykologen. För dyrt blir det.

Anonym sa...

Vasaloppet nästa för N? Jag kan anmäla - vi kan ju använda samma lagnamn som senast - Skånsk Misär? Han har ju mer skidträning än han hade skridskoträning inför Vikingarenneth.

L sa...

Ser härligt ut. Lilja tycker än så länge att snö mest är jobbigt. Det är kallt och svårt att gå på. Ramlar man är det inte lätt at ta sig upp för egen maskin med overall och kängor.

Kram

Anonym sa...

Ahmäää, du och ni är för härliga! Envisaste familjen i stan!

Lövely att ni vart ute och åkt skidor typ hela dagen. Glöm inte att sitta framför brasan med någe gött sen också!

Bisou på er, snyggingar!

Eve

Jos sa...

Tack för pepp, alla.
Och Singelmamman: MKT bra tips där.
Men dok O: du skulle bara våga!