fredag 15 januari 2010

Föryngringsyta


Måttet var rågat.
Stod inte ut längre.
Albinogorillan måste väck.
All världens väg allra helst.

Så jag hädade, men spottade tre gånger över axeln innan jag skred till verket med det vassa rakbladet. Var ytterst varsam, stängde ute alla störande orosmoment såsom hantverkarnas eviga borrande i lägenheten intill (hur kan man renovera i fem månader utan avbrott?) samt P3s dansanta skvalmusik. Man och barn var redan utflugna och telefonerna gömda. Vadan denna försiktighet? Jo, är man under behandling som trycker undan trombocyter (samt röda och vita blodkroppar) bör man inte skära sig. Nagelklippning och rakning är därför strängeligen förbjudna.

Aldrig har det varit så svårt att bli av med kroppsbehåringen som nu. Jag som sällan eller aldrig rakar benen, så de endast blir lite lätt fjuniga hade ingen aning om vilket litet helsicke det kunde vara att få lena ben. Jag har tills dags dato varit lyckligt ovetandes om grova, mörka hårstrån som när de till slut gav med sig lämnade mina ben som ett stubbigt kalhygge. Eller föryngringsyta vilken är skogsindustrins mer skönmålande omskrivning.

Jag visste inte mycket om min anonyma donator, men nu vet jag att hon måste ha en sjujäkla hårväxt. Och den tackar jag allra ödmjukast för att få ta del av.

6 kommentarer:

Callie sa...

Naturvetaren i mig hoppar upp till ytan och tränger bort banktjänstekvinnan: Är det så att hennes DNA (din donators alltså) påverkar dig nu? Är det så på riktigt? Eller hittar du bara på?

Oavsett så är det ju helt fantastiskt fascinerande och mycket roligare att filosofera kring än kring räntederivat och strukturer med dessa.

Anonym sa...

Du är verkligen sjukt kul!
Och så instämmer jag i Callies undran - kan det vara så?

/Freja

Kerstin sa...

Är det inte bara tillfälligt? Tänker på bästa väninnans fantastiskt skrattframkallande smålockiga uppåt/utåtväxande hår som hon först fick efter avklarad cytostatikabehandling. Håret återgick efter ett tag till att se ut som det varit innan.

Anonym sa...

Hur som, en pingla är du! Tjockaste håret i stan!
Vi som är lika gamla och börjar märka av en annan hårkvalitet än för tio år sen avundas din tjocka härliga hårman!


Eve

Aggie sa...

Jeg bare, fullstendigt digger at du bryr deg! At du vil være "fin", at du orker. Hvilken kvinne du er! Ønsker deg enda flottere dager, og en riktig frisk vår!

Jos sa...

@Callie, Freja, Kerstin:
Nja, efter leukemin för 12 år sedan växte håret som en rotborste till en början, för att senare återgå till det normala. Men nu är jag transplanterad och vet föga om framtiden. Spännande är det i alla fall!
@Eve & Aggie:
Tack för fina ord. Plötsligt är det kul att försöka fixa lite igen.