fredag 29 januari 2010

Tvångströja

Har tillbringat dagen på DS.
Det var riktigt underhållande.
Att bli jubelidiotförklarad.
Tre gånger om.

Har dock nått en insikt.
Jag uppfattas möjligen som en smula obstinat.

Agenda:
Återbesök på röntgen och hos ortopeden.
Vidare till sjukgymnasten.
Som hämtade en kiropraktor.

Några väldigt roliga konversationer följde:

Hos ortopeden:
O: - Ska vi försöka dra ner på smärtstillande?
J: - Jag tar inga alls.
O: - Varför? Du har ju ont. Hur många tar du?
J: - Behövs inte. Jag har varit med om värre.
O: - Har du problem med din självbevarelsedrift?
J: - Nej, jag är en överlevare, var så säker.

(Men han är i och för sig inte den förste att ifrågasätta min förmåga.)

Och så sjukgymnasten:
S: - Om tre veckor kan du börja försöka röra lite på armen. Men kom ihåg att ta dina smärtstillande mediciner regelbundet för att klara det dagliga livet.
J: - Men jag använder armen hela tiden. Utan piller.
S: - Ojdå. Det måste vi nog ändra på.
J: - Jag kan försöka hålla armen lite stilla, men pain killers tar jag bara inte.
S: - Det är upp till dig, men låter ohållbart. Skyll dig själv.

Till slut kiropraktorn:
K: - Rörelse är bra. Men först måste du vila.
J: - Det är ju det enda jag gör!
K: - Vi har kanske lite olika syn på det.

Därefter hjälptes sjukgymnasten och kiropraktorn åt att binda fast min arm vid kroppen med slungan, som tydligen "sitter alldeles för löst för att göra nytta". Sedan fick jag en broschyr:

Information till dig med bruten axel

Den detaljen hade jag missat. Betyder det att jag bör vänta med skidåkning?, tordes jag inte ens dryfta. Nu sitter jag här, som en enarmad bandit i tvångströja. Men blogga går ju!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ortopeder är ett konstigt släkte :-)
Men lyssna lite i alla fall, snälla.
/dr O

Singelmamman sa...

Ha ha ha! Förstår att de fick något att fundera på. De hade nog bundit fast sig i en soffa om de kunnat. :-)
Trevlig vilohelg!

Sari sa...

Men du, sist vi sågs var axeln i inte bruten...vad jag minns ;) en liten spricka bara...

Aggie sa...

Hehehe...Du er bare tøff du! Men sier som dr O. Lytte litt i hvert fall;-)

Anonym sa...

Åh, rena rama fredagsunderhållningen! Vad de ska ha funderat. Men håller med: Dr O:s råd kan vara bra.

Kramalama!

Eve

christel sa...

Vilket vi är mycket glada för.
Bloggningen alltså :O)

Jos sa...

@dr O: DIG lyssnar jag alltid på, jag är inte helt tappad. Men det var ingen på akuten som sa nåt om hur slungan skulle sitta, hur illa skadan var och att jag borde vara stilla. Nästa gång åker jag till din mottagning, okej?
@Sm: De skulle bara veta ... Tack detsamma!
@Sari: Eller hur? Men så sa de också: "Din axel är itne bruten. Än. Men du bör agera som om den var det. Ta det lugnt, alltså." I got the message.
@Aggie & Eve: jag lyssnar ALLTID på dr O.

Jos sa...

@Christel: tack, vad kul!