måndag 15 februari 2010

Späckat sovschema


Hockey i solsken kl 09:00 en söndag

En märklig berg- och dalbanehelg är just avslutad. Humörsvängningarna har nått en ny dimension. Det är inte lätt att vara 5½. För att inte tala om 35½ ...

Härlig fredagspromenad till dagis. Trots ett ständigt illamående.

- Vill att du ska veta att 14 barn är sjuka. I svinkoppor, hosta och kräksjuka., berättar omtänksamma personalen.
- Vi vill inte gå hem!, hojtar barnen i kör.

Så jag låter kidsen stanna medan gruppen är ute ett par timmar, skyndar hem och bakar chokladstinna kärleksmums (400 g belgisk choklad i stället för kakao), tokpackar och hastar tillbaka till dagis.

Hjärtepysslar kärleksbrev med sönerna ("du ska få alla!"), lagar lunch till "rosaste barnen", sippar själv lite buljong (kan varmt rekommendera Renée Voltaires lyxiga lantbuljong)och blir avbytt av hemskyndande maken som skjutsar mig till JOBBET! Tillbaka för första gången sedan den ödesdigra morgonen jag fick leukemibeskedet och storgråtande lämnade allt hals över huvud, hämtad av maken för omedelbar transport till Akademiska sjukhuset. Träffar nya och gamla kollegor och längtar att få komma tillbaka. På riktigt.

Hämtas av tre musketörer och somnar genast på väg till Gävle. Första helgresan på ett år (bortsett från landet) känns trygg. Och blir en sömnig historia. För medan musketörer och morfar provkör ny bil, går på kondis och leker i enorma mängder snö så sover jag. Och har ont i magen. Och är nedstämd för att jag inte orkar någonting.
Försöker däremellan medla med känslig storebror som tycks ha drabbats av sexårssyndromet. Ambivalens, gråt och förtvivlan (över småsaker som skolval, Haiti och cancer) och oerhörda svårigheter tänka efter före, fast än man är så stor att man borde. Jag är nog fasen kvar i det stadiet ännu, vid närmare eftertanke.

Men vi lyckas ändå, med vissa emotional melt downs, har en gnistrande solig vinterdag med hockeyknattarna och styvkusinen i Strömsbro samt ridtur med mormor och lakritste (smarr!) hos vargflock i Uppsala på hemvägen. En riktig old fashioned friluftsdag. Eller inte riktigt ... finns det mer materialkrävande och skadedrabbade sporter än ishockey och ridning? Nej, tacka vet jag friidrott och fotboll. Just do it!, eller hur var det nu?

(Yes, jag är lightly disturbed. Anglofååån.)

1 kommentar:

Louise sa...

Låter härligt, och vilken fin bild! Jag skickar Alla hjärtansdags kramar till dig å familjen en dag för sent - bäst att sprida ut det lite, låter som om det var mycket kärlek igår. KRAM!