lördag 20 februari 2010

Tidig svågerpolitik


Vaknar ur förmiddagsdvalan av att bästisen E ringer.

- Jag slängde mig i en taxi för att hinna till skärgårdsbussen. Är snart framme!
- Men den går ju om en och en halv timme ...
- Ojdå. Jag var visst ute en sväng igår. Men bra, då hinner jag ju fika!

I'm lovin' it. Positive thinkin'!
Det är därför jag är här.
Till stor del Es förtjänst.
Som peppat i isoleringen, stöttat musketörer och hjälpt till med allt från matlagning och barnbusning till låduppackning och städning. En klippa.

Vi hittar en buss som går tidigare och hämtar E i stormetropolen Älmsta, höljt i enorma mängder snö. Vars ortsslogan lyder: Väddö - de' du! Bara en sån sak.

In på parkeringen sladdar en illturkos rishög på tre hjul. Ur stiger två murvlar. Som inte märkt att något saknas på deras fordon. Tills en taxichaufför rullar fram deras däck som stoppats av hans bil.

- Välkommen till landet, raring!, förklarar jag det inträffade för förfärad väninna.

En super woman som nu bakar pizza och har mjölkrig med barnen medan mikromjukisen jobbar och jag vilar min lekamen i soffan, med flimmer framför ögonen. Vår stadiga klippa som barnen tidigt utnämnde till sin moster, eftersom de inte har någon via blodsband.

Genialiskt drag.
Att välja sina släktingar.
Inte bara välja bort.

Välfungerande svågerpolitik!

6 kommentarer:

Sari sa...

Det är fantastiskt med goda vänner! Hoppas du mår lite bättre!

Anonym sa...

Hälsa E att hon verkar vara en kanontjej, har inte riktigt listat ut vem hon är än.... men sådana önskar man det fanns fler av, med ork och vilja för andra. Grattis till dig som har en så fin vän. Kram! /K

Anonym sa...

Ännu roligare på göteborgska - Väddö - dä dö

tigerlilja sa...

Grattis till er båda, och till dina killar som har ett så bra val! Och jag önskar dig all vila.

Anonym sa...

Det är verkligen underbart med riktiga vänner! Och i svåra tider blir det ju så mycket tydligare.

Jag hoppas förstås också innerligt att du mår lite bättre!

Kramar Caroline

Jos sa...

Sari: mkt bätte tack. nu fjällpack!
K: ni har G, vi har E. som du känner. a match made in heaven?
Anonym: jo, det är så det uttalas på roslagsmål med, men en sån' slogan blir väl morbid i skrift.:-)
tigerlilja: tack, vi har det bra. jag vilar mig i form för kommande strider.
Caroline: E är vår gamla gymnasiekompis, du vet? och tack, jag mår bra idag! och du?