fredag 19 februari 2010

Som man bäddar ...


Det är ju strålande!
Att tillbringa nätterna liggandes i fosterställning på det varma stengolvet i badrummet. Att efter en alltigenom tiptopkväll när man tror sig vara på banan igen få en chans att verkligen lära känns varenda fog i vårt nyrenoverade hygienpalats. Tack kräkmagen för detta unika tillfälle.

Men de bästa doktorerna och de mest omtänksamma sköterskorna som finns var inte riktigt lika positivt inställda, så efter en tuff natt åkte hela familjen till Hematologen i Uppsala. Där jag tillbringade dagen med diverse provtagnignar och undersökningar vi höljer i glömska. Allt medan musketörerna myste hos mormor.

Trilskande mage, fjällande hy och en mun torrare än Sahara kan jag leva med, även om det är besvärligt. Det viktiga är att blodproverna är bra. Ingen överhängande risk för återfall, vad det verkar. Men leverpåverkan och alldeles för många tappade kilon senaste veckan leder till höjd cortisondos. Och det är ett nederlag. Benskör och äppelkindad, utan möjlighet att bygga muskler är långtifrån den jag vill vara. Även om jag försöker se det positiva och låtsas att allt är okej.

- Men du mår ju inte bra, det måste du erkänna., säger kloka doktorerna.
- Jag lever och har varit med om värre, om ni minns? Jag klarar det här, men snälla, låt mig gå nu., vädjar jag.

Och det får jag. Sedan jag lovat att ringa vid minsta förändring och låta lägga in mig för behandling.

Sällan har mitt vackra, vita vinterland varit mer efterlängtat.
Aldrig har det varit så kul att skotta snö.
För att ta oss in i huset över huvud taget.
Medan barnen dessvärre slumrar sött i bilen.

Fredagsmys?
Nejnej, inte efter den tuppluren.
Friday night is party night!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Längtar ut till landet känner jag efter att ha läst det där! Kram K

Singelmamman sa...

Men en dum fråga? Bygger du muskler och imunförsvar genom att ta ut dig? Jag vet att jag sticker ut hakan, men kan verkligen inte víla och medicin vara något för dig?
En som inte har någon aning men undrar just därför.

Jos sa...

K: Fira fölsedagsbarnet här vetja! Vi köpte skumpa på vägen ut. ;-)
Sm: klok fråga, men så här är det: om jag ska bli symtomfri och kunna bygga muskler och immunförsvar så måste jag bli av med medicinerna som trycker ner mig, därför är en höjning av cortison ett nederlag. men jag vilar, var så säker. sover 15 timmar/dygn. det är inte helt normalt. inte ens efter en transplantation. tack för omtanken!

Singelmamman sa...

Aha! Ja 15 timmars dygnsvila är ju ansenligt, även för mig :-)