tisdag 12 oktober 2010

Clown i spagat



Det är ingen barnlek, det här att vara gräsänka med två barn, jobba och vara smått omtöcknad av segt slem i bihålorna. All heder åt er, alla mina ensamstående vänner. Jag är tämligen usel på detta, så jag hoppas verkligen att kärleken blomstrar vidare, och forsätter att trotsa sjukdom och nederlag. Har heller ingen som helst rätt att klaga. Maken klarade ju det här. I massor av månader. Utan minsta knyst. Men jag är inte lika ståndaktig. Och längtar redan till fredag.

För att överleva veckan låtsas vi att allt är en lek, barnen och jag.
Middagskorv vid mojen redan kl 16, för det är då vi är hungriga.
Poolbar i badet med mig som bar(n)tender. "Juice please!"
Och pyjamas på redan vid femsnåret.

Att vi sedan är hungriga igen lagom till läggdags är inte särskilt svårt att räkna ut. Så då äter vi frukost! Fil & müsli toppat med leverpastejsmörgås. Dock ingen mer juice eller mjölk. Vem vill sova i Gula floden? Nä visst nä.

Sussar sött i ett virrvarr av armar och ben som slingrar likt hala ålar. Vaknar av en semiskånsk skalle mitt i planeten.

- Men mamma, då syns ju din förkylda näsa på filmen. Du kan väl matcha med röd klänning, snälla?, föreslår lillebroren pragmatiskt.
- Jag tycker du ska ha grön klänning, fast man inte får. Då kommer inget utom röda näsan synas. Det blir coolt. Åh, vilken superhjältemamma du blir, du vet som när du var sjuk men fick superjuice rätt in i blodet och blev Super-Jos? Kan du inte ha clownnäsa, så syns den ordentligt?, babblar storebroren som vaknat av mitt tjut.

Så medan de leker vidare i skola & på dagis rattar jag radiobilen till jobbet, släcker ett par småbränder, samlar in ännu fler spel från givmilda konkurrenter och åker vidare till nästa gig: en filmsinspeling med mig i huvudrollen.

Nu har jag mellanlandat hemma, efter att ha gått ner i spagat på en blue screen. Som var grön. Allt för, eller snarare mot, cancern. Men det enda som syns är nog min röda näsan. Tänk att mitt avtryck, mina femton minuter i rampljuset skulle bli som clown. Ödets ironi (igen) att förvandlas till en sån' jag starkt ogillar. Lita alltid på det oväntade, som jag brukar säga. Moahahaha.

(Men roligast av allt är väl att man faktiskt kan finna en bild på en clown i spagat? Den som söker finner på det fantastiska internätet.)

Inga kommentarer: