onsdag 20 oktober 2010

20.10.2010

Regntunga dagar som denna längtar jag till värmen medan jag frysande tvingar mig upp och ut, och sedan in i tokfull tunnelbanevagn eftersom jag tvärvägrar att cykla i totalt mörker.

Brottas med formidabla formuleringar, överambitiösa översättningar, trilskande teknik och vresiga webbverktyg. Hela tiden med mamelucker, långkalsonger och knästrumpor samt fyra tröjor och räddande halsduk på. Och tre muggar te på lika många timmar.

Fryser hela första varvet i gymmet, får upp ångan för att kylas ned i duschen. Småspringer till tidiga hämtningar, ångar hem med apostlahästexpressen, dricker mer te och "tänder en brasa i öppna spisen vi inte har" - sonens bevingade uttryck från treårsåldern - alltså ett gigantiskt blockljus i stor lykta.

Och värms inombords av lärarens anekdot. Någon frågade vår skolpojke vilken som var hans favoritfigur i Astrid Lindgrens böcker. Svaret kom snabbt och tvärsäkert:

- Farbror Westerman. För det är ingen som tycker om honom. Så det kan han behöva.

Nu makens heta pasta bolognese, kärleksfullt tillagad med trettitalet ingredienser, varav en ordentlig slurk rödvin utgör en väsentlig del. Tror jag går in i garderoben och kommer ut ur densamma med ett par droppar single malt innaför västen. Och drömmen om den hägrande semestern. Som barnen och vi bestämde att se fram emot när livet var skört.

Snart är vi där.
Och det är större än någon kan förstå.

5 kommentarer:

Sus sa...

Men fina unge! Han är nog lik dig tror jag.

Anonym sa...

Tunnelbanevagn... inte ska du hålla till där? Men cykla i mörker är inte heller att rekommendera...
Längtar också efter värmen (vi har börjat använda bastun - något bra med hus ska det väl vara:-) /L

Jos sa...

@Sus: tack. han är den finaste fina. sin far upp i dan. :-)
@L: fy på mig. men bussen skulle inte gå förrän om en kvart och det var kallt och regnigt och jag råkade veta att tuben går var femte minut ... men nej, aldrig mer. bussen till båten är mkt bättre när det regnar och är mörkt. mysigt med bastu! bra där.

Anonym sa...

Ja, nog längtar man till värmen dagar som igår. Men idag skiner solen igen och jag gläder mig åt er kommande solsemester!

Kramar C

Jos sa...

C: tack, det ska bli så skönt att komma iväg. främst för att det var något vi bestämde då, för vad som känns en evighet sen. ses i u-a sen? kram J