söndag 10 oktober 2010

Frosseri

... är en av de sju dödssynderna.
Jag börjar känna av ångesten i gallan nu.
En del straffar Gud på direkten.

Efter en helg i sus och dus, ja på små moln av lycka över fina 1-årskontrollsvar, är jag åter sänkt. Bokstavligen. Karensdagen i horisontalläge gav resultat så återstoden av helgen har bestått av smarriga cykelfikor med familj och vänaste hemflyttade vännerna, Skansenbesök, tjejmiddag med Uppsalamaffian med lyxig skjuts i snygg diplomatbil från dörr till dörr ToR (inkl tupplur i densamma på nattkröken), discobowling på Ön och slänggungig Rosendalfika med universums godaste morotskaka.

Så när den sprisrosige maken ropar i falsett att vi kan infinna oss till söndagmiddagen är jag inte helt lättövertalad. Där har den arma husfrun kämpat vid överfull spis av heta pannor till bredden fyllda av entrecôte, färska kantareller, en ilsken rödvinssås, färska rödbetor och en rotsaksgratäng i ugnen. Sönerna är redan mätta av norpad laxförrätt. Och jag har som sagt satt i mig en länge efterlängtad bit tårta.

Men vi myser med tända ljus. För i arla morgonstund fakirflyger far till oktoberfestens hemland för en veckas kürs. Då lär råttorna dansa på bordet. Haloumi och rödbetor vareviga dag. Om katten själv får välja.

Inga kommentarer: