måndag 21 september 2009

Mardrömmar

Vaknade av en mardröm så hemsk att jag inte tordes somna om. Vilket är högst ovanligt. Jag är ingen räddhågsen liten skrutt. Hobbypsykologens drömtydning är enkel; nattens intressanta samtal med droppsyrran satte sina spår. Min fråga gällde vilken tid på dygnet vaktisarna tar ut de mindre lyckligt lottade från avdelningen för att slippa möta patienter, anhöriga eller andra besökare? Det finns inga dolda korridorer eller hemliga utgångar till denna moderna avdelning och här råder fria besökstider, så har man otur skulle man ju kunna möta en avliden när man är på väg att hämta kvällsfika. Vilket gav mig en morbid idé om ny Gevaliareklam. Snacka om oväntat besök. Moahahaha, men skrattet fastnade. Det är för respektlöst mot den avlidne. Skakade av mig tanken.

Steg upp, gjorde lite morgonpilates, drog upp persiennerna och oh la la; nattens regn hade fördrivits av solen.

Kollade alla utslag, knottror, blödande bölder och mörklila blåmärken och insåg att det finns fler anledningar till mardrömmar ... Mumrik må ha fått en 22-år ung fru, men hon är inte särskilt ungdomligt fräsch. Rätt spöklik uppenbarelse, faktiskt. Den vandrande vålnaden. Men bytt är bytt. Hoppas på förvandling, för den hårt prövade makens skull. Annars får jag byta jobb. Kan säsongsarbeta på Gröna Lunds spökhus. Ingen mask nödvändig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jos, du är underbar. Ge ut en bok snart! Ang. nya Gevalia reklamen så såg vi några komma rullande under pappas sista vistelse i våras. Min bror och vi sa alltid "-Nu kommer buffe´vagnen" för det var ju övertäckt. Personalen hämtade andan med oss ibland, pratade med lilla Lilly för att liksom komma ifrån ett tag tror jag. Du är säkert ett stöd för din personal kan jag tänka. /a

Anonym sa...

Moahaha, du är så störtskön, honey! Alltid. Kram Eve

Anonym sa...

Författare är också ett alternativt yrkesval (men det utövar du ju i praktiken redan)... kanske inte lika roligt som Gröna Lund. En "perk" på Grönan är ju att de inte har öppet hela året runt... men vänta det betyder ju att du kan ha båda yrkena på ditt visitkort! Eller så hoppas vi på att de gör en casting för Wonder Woman snart - den rollen spikar du utan problem.
KRAMIS, L

Anonym sa...

Och sen för alla som inte sett dig in real life, vill jag ju bara tillägga att du är en så vacker och underbar tjej att det snarare blir fröken Sverige än nå spökhus på Grönan. Sanna mina ord. Dina klara ögon och din coola attityd för å inte snacka om din personlighet passar inte för å skrämma barn.

Nu tar jag med dig på en resa till Sillstryparland. Du får vara med på mässan några dagar och så fort jag tycker saker känns lite trögt eller inte går som man kanske vill ska jag tänka: Fina J, hur skulle hon tänkt kring detta. Och då hittar jag en bra väg tror jag.

Kram Eve, på tåg till Gbg

Jos sa...

@a
Vad ska jag skriva om då? "Reklamidéer jag aldrig genomfört", "Allt går att sälja med mördande reklam" eller vad tycker du? "Buffévagnen" är ju förskräckligt, förfärligt råkul. Ja, "min" personal dvs dem jag blivit lite mer kompis med än att bara vara en patien i raden, de kommer in när de har tid att sitta ner och snacka strunt eller allvar en stund.

Åker ni till London, eller blev lgh:n uthyrd? Pappa & jag kommer att flytta ut till Grizzly när jag släpps ut härifrån- Ska bo där för rehab under hösten. pappa är med i veckorna och åker hem över helgerna när Nik & barnen kommer ut fre-må. Hoppas ni är där då så får vi promenera!