tisdag 22 september 2009

God smärta

Eldsvådan har flyttat från mun och svalg och bosatt sig i handflator och fotsulor. Det beror på GVHD, Graft versus host disease, som i just det här fallet är bra.

Den nya smärtan betyder nämligen att den nya märgen bildar blodkroppar. Den fungerar alltså!

Sedan finns risken för akut GVHD samt efter tre månader det läskiga, min stora oro: kronisk GVHD som i värsta fall leder till gradvis förminskade lungor. Tills patienten inte längre kan andas. Det måste vara ett minst sagt ångestladdat slut.

Men fokus på det goda:
Märgen jobbar och har höjt mitt immunförsvar en liten bit.
Smärtan avtar, jag drar ner på morfinet och orkar mer.
Jag kan svälja vätska. Är ständigt törstig och kan släcka den.
Hungern börjar komma tillbaka. Snart kan jag nog äta igen.
Jag gick en långpromenad i rekordtempo med pappa idag.

Och jag satt med vid middagsbordet hemma ikväll. Teknikens under gjorde att jag kunde sitta på min plats vid bordet och ha det vanliga vardagssamtalet om allt som hänt mina prinsar samtidigt som jag påminde dem om att "inte bara äta grönsakerna och dricka mjölk, ta lite kyckling också." Sånt saknar jag ofantligt som instängd, men det var enkelt att lösa. Varför har vi inte tänkt på det tidigare?

God natt alla. Hoppas ni haft en lika bra dag som jag. Trots lite aerosolregn.

Och nu ska jag sova

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen! Så härligt med både det i nuläget positiva och med den härliga datortekniken, jippi, jippi! Ååååh, är så glad för dig. Vad skönt att du var ute med papps i dag.

Stor kram Eve och sov sött!

Mamma Hoppsan sa...

Du är en fighter!

Kramar från Västerås

Malin sa...

Hejhej! Jag har läst din blogg nu några gånger. Du skriver så fint och bra och flera gånger när jag har gjort illa mig eller så, kommer jag att tänka på dig och slutar genast tycka synd om mig. Jag har inte ont jämfört med dig, och andra i din situation.
Jag hejar på dig, du är ju världens kämpe! Keep it up. Kul att du mår lite bättre.. :)
/Malin

Singelmamman sa...

Härligt.

Anonym sa...

Läser och shit vad glad jag blir! Leendet sprider sig - så skönt för dig att äntligen få några konkreta tecken på något positivt. Alla steg i rätt riktning är goda, även om de är små!! Fokus, fokus på det positiva.
KRAAAAAAMIS, Louise

Den hemska tvillingen sa...

Härligt!

Anonym sa...

Vad härligt att läsa om dina framsteg i dag - och om middagen med dina fina!

God natt och kram på dig,

Caroline

Anonym sa...

Hoppas din dag i dag också varit en bra dag. Kram K

Anonym sa...

Tänk vad mycket glädje tekniken kan skänka. Skönt att höra att det går framåt även om du får stå ut med mycket smärta.

Kram

/L