tisdag 15 september 2009

"Dödsförkyld"

Allvaret kom in i rummet idag.
Flera gånger om.
I form av stränga förmaningar.

Just nu är jag extremt infektionskänslig. Jag är svagare än en sjuklig 90-åring och har lägre immunförsvar än en prematur som ju skyddas av mammans mjölk. Mina läkare har gång efter annan förklarat att en vanlig förkylning kan innebära döden. Det är hårt att höra, men det gör att jag måste vara väldigt försiktig med vilka jag träffar. Och det smärtar att säga nej, men det är tyvärr inte alla som orkar inse allvaret, eftersom de så gärna vill stötta genom att hälsa på. Därför har jag tillsammans med personalen bestämt att jag inte får ta emot besök inne i rummet, utan endast får träffa helt friska personer utomhus i parken. Det är en bra försiktighetsåtgärd och en enkel regel att följa. Och det innebär att jag får lov att stänga av alla dropp för att gå UT! Ut i friheten där jag kan gå som en vanlig människa, inte en ovanlig patient.

Jag är som Stålmannen, som ibland går runt på gatorna som folk gör mest ...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt att du får träffa alla vänner och familj i alla fall. Trodde du skulle skriva att du nu skulle få totalt besöksförbud!!
Hoppas nu du tar det försiktigt och är riktigt rädd om dig så att vi alla kan få vara med och umgås med dig "på riktigt" i alla vanliga och ovanliga rum också.
Kram!/K

Anonym sa...

Ja, ibland är webben allt fantastisk, eller hur!! Här kan vi inte smitta dig. Man kan sitta framför skärmen och snörvla och ändå hänga med dig här :). Nu gör ju inte jag det men om det skulle va så. Fast sen du, då jädrans, då blir'e häng irl!

Piv

pappa sa...

Hårt men sant!!! Nu gäller det att vara restriktiva, även mot de närmsta!!! Inga onödiga kompis- eller andra besök på rummet!!! Med läkares tillåtelse endast promenad i stadsparken och inga omfamningar el. dyl.! Nu gäller det, disciplin, basta! Vi är rädda om dig, min kära dotter! Låt oss kämpa och uppleva det vi vill se, småningom! BAMSEKRAM Pappa (och A-C)!

Anonym sa...

Här har alla massor av olika förkylningar så vi håller oss lååångt borta.

Hade ett hopp om en parkdate i helgen för vi kommer vara på landet, men det är helt enkelt ingen bra idé. Cyberdate är bättre. Skönt att du orkar blogga - hoppfullt! och underbart att du får parkdejta andra :)

massor av cyberkramisar och ser mycket fram emot "irl" längre fram - baseluskfritt.
Esset

psst, har du sett de här? Blev sååå sugen och önskade att jag hade ett pojkrum att inreda. Kanske nåt för fina prinsarna?

http://www.svenskabarnrum.se/product_info.php?cPath=154_200&products_id=1826

Singelmamman sa...

SJälv är jag av naturen bekväm, ej lat, såä en cyberträff/promenad är helt ok för mig. Vill så gärna ge dig kraft till dina besök av nära o kära i parken.
Vänligen
Ann

Louise sa...

Härligt att höra din röst igår - näst bäst när man inte får ses.

Dagens mål -> hitta någon purfrisk att gå ut med i friska luften! "Hoolen Hiner" som Sofia säger glatt på morgonen på väg till dagis. Hon gillar vackert soligt väder.

Stor, stor, stor... sa jag STOR :-) KRAM Louise

Anonym sa...

Var nu riktigt rädd om dig Josefin!

Tänker på dig.

Caroline

Malin sa...

Jag har läst här men kommenterar sällan. Nu måste jag bara tala om att du skriver fantastiskt. Men mest av allt vill jag att du ska veta att jag sitter här och hoppas, önskar och ber för att du snart ska få fortsätta "det vanliga livet" med din familj.
Tummar hålles. Hårt.
Malin

lisa sa...

darling, förstår försiktighetsåtgärden. du märkte ju hur förvånad jag var att vi fick komma in på rummet. minns ju helt andra restriktioner på min pappas tid då det var full kroppsskydd som gällde.
men underbart att du får vara ute.
vi ses ute nästa vecka istället, pusskram