torsdag 13 september 2007

Rysk parmesan

Illa, jag mår illa ...

Har idag VABat lillebror. Han hade nästan feber och var hes, snorig, hängig. Ömma modern tänkte vara lite fiffig och häva sjukan innan den satt sig i hans lilla lekamen. Kan man det? Eller är det samma lögn som att "sova bort en förkylning"?

Hur tänkte jag? Man kan inte vabba när man är egen. Ingen annan gör jobbet. Speciellt inte om man passar på att vila lite samtidigt som sjuke sonen sover. Då finns ingen tid för jobb. Utan man rusar till dagis, som gudskelov ligger i huset intill, för att hämta storebror som "inte sovit middag idag, men tog en power nap vid mellisbordet på gården". Gick en stärkande promenad var ju lite mosig efter tvåtimmarssömnen). Men båda barnen var sega, så vi gick hem. Tänkte att de kunde ju få somna framför Ruskprick och Knorrhane, men ack. Storebror vägrar gå på toa, brottar ner tokskrattande lillebror, läggs i säng på övervåningen av stressad mor och självklart - kissar i sängen! Har han aldrig gjort förr - men det var min bestraffning. Fadern kommer hem och styr upp det hela. Puss!

Själv går jag till ryssen för att köpa mer parmesan. (Eftersom storebror gnagde slut på den gamla vid den för sena middagen igår. Samtidigt som lillebror grät (har aldrig hänt förut, men han var ju sjuker) och modern hade huvudvärk. Hade korkat nog väntat till kl 19 med middag pga faderns sena jobb. Denne kommer hem i 5 min för att sedan gå på lgh-visning, på distans åt sin lillasyster. Kommer hon nånsin köpa en lgh eller är det bara kul att skicka ut oss på visningar? Alltid kl 17.30, då vi borde äta för att livet inte ska bli kaos för de små.) Men tillbaka till osten:

"Nejnej, hyvla inte på golvet. Mamma har köpt världens dyraste parmesan. Det där var fem kronor direkt i slasken!"", utropar fadern förfärat. Storebror tjuter av skratt, men slutar fasktiskt hyvlandet av ekologisk, svindyr ost. Från ryssen. Det förklarar väl allt? Och fadern lyckas peta i både sig själv, barnen och modern varsin portion pasta med världens godaste köttfärssås à Nicholas le grand. Kan ha berott på det smarta draget att hälla i modern en rökig liten virre i dockglas före maten, "för att döda bakterierna". Barnen ville också ha. De fick lukta. Det räckte. Tur.

Moderns mage har matvägrat sedan fredag. Illamående och klen. I ständigt behov av sömn. Kan/får inte vara gravid. Nej, det måste vara höstens sjuka. Och imorgon börjar hatkärleken Mulleskolan. Nu ska två barn förses med ryggsäck med matsäck och vara på dagis tidigt. Hur klara detta?

Men vad gör jag här? Måste ta igen lite förlorad arbetstid. Fadern kan inte VABa. Ska på galej, nej jag menar konferens hela dagen och kvällen i skärgården. Hette det inte kick-off förr? JES! kommunikation borde anordna dylik tillställning. Sätts genast upp på to-do-list.

2 kommentarer:

Malinnea sa...

Oj oj oj, sjuka barn är jobbigt och halvsjuka barn är värre; är de riktigt sjuka orkar de ju inte hitta på de sattyg som halvfriska gör. Jag hra en halvfrisk hemma idag. Jag kanske kan göra ditt jobb så kan du pyssla med Me lite?

Malinnea sa...

Oj oj oj igen, glömde helt att kommentera gravid-passagen. Nu har jag gjort det :)