lördag 17 oktober 2009

Lördagslättja


Jag borde verkligen laga fiskgryta nu. Med rökta räkor till förrätt, som lillebror charmade till sig hos snälle fiskhandlarn' för en stund sen.

Ändå sitter jag här, smuttandes på ett glas champagne bredvid maken som gör exakt samma sak utom att han jobbar, detaljer ... Allt medan barnen sitter nyduschade vid bordet. Femåringen lär treåringen att skriva. Det gör menyer och pengar till sin restaurang där utbudet är en smula enkelspårigt: cappuccino med korv eller kaffe latte med pasta haloumi.

Så jag borde verkligen laga den där fiskgrytan nu. För att utöka menyn på ToNs taverna. Men det är ju så skönt när lugnet råder efter en eftermiddag vid havet med växlande sol, regn och hagel. Tillsammans med vänner, änder och grannens kärlekskranka kisse. Och allt hungrigare barn.

Kom igen nu, undvik katastrofen och laga middag!
Helst innan barnen börjar leta sparade fredagspopcorn eller tjata om glömt lördagsgodis. Men just nu firar vi att allt är nästan precis som vanligt, som förr, före det halvordnade kaos som familjen levt i det senaste halvåret. Och så skålar vi för att barnen plötsligt blivit stora, kloka och lugna. I alla fall stundtals. En storebror som skriver brev till sina stolta föräldrar om morgnarna när han vaknar först av alla. Och en lillebror som med stor koncentration trär vackra pärlor på halsband "som mamma ska ha på sig alltid". Medan vi får vila. Småbarnstiden är förbi. Vilket är både underbart och lite sorgligt, men helt klart värt att fira. Med fläderdoftande bubbelvatten till barnen och berusande bubbeldryck till oss. Två klunkar och jag har svårt att motivera mig att laga mat. Det gör utför ...

Skål, nu sjuder faktiskt fisken!

3 kommentarer:

pappa sa...

Njut, njut och åter njut........... Lev i nuet så mycket ni orkar och kan/vill! Detta är faktiskt min meny/modell sedan halvårsskiftet 2008! Lägre puls, lite gymträning mellan varven och hinna t.ex. läsa morgon- (läs förmiddags-)tidningen från pärm till pärm. Hinna vara.... Med viss koll på läget kan man kosta på sig att säga: -"Det ordnar sig..."-. Efter underhållnig (i mitt/vårt fall Peter Carlsson + Blå Grodorna) så är det nu helgdagsafton och harmoniskt lugn. Skönt! I morgon "vilodagen" och sedan ny vecka. Vet att den blir fin på flera sätt! Tycker jag/vi

Peter Barlach sa...

fan du är ju tillbaka på riktigt älskling!

Singelmamman sa...

Skål! Låter underbart med fiskgryta, det var länge sen här. Ska nog ha det i veckan.