fredag 21 augusti 2009

Promille och fiskgryta


Just när jag skulle synda (jag får inte äta annat än egenlagad mat pga hygienrestriktioner, men bondfrun vet om läget och vi var de enda gästerna, och jag hade ju sommarlov från sjukdomen och "glömde" att uteställen är förbjudna och hur farligt kan det vara, va?) med en bit hemystad ostpaj på Väddö Gårdsmejeri ringde doktorn:

- Vi måste låna dig ett tag. Det goda är att leukemin så när som på 0,17% är borta, men för att transplantationen ska ha de bästa förusättningar vill vi utplåna sjukdomen helt. Kan du komma in några dagar för en cytokur och en LP?

Hastigt förbyttes sommarutflykten med lillprinsen och morfar på kosafari mot inhandlande av havtornsost, havtornsmarmelad och morotsknäcke samt kokboken Bondens marknad där vårt lokala gårdsmejeri finns med (både i boken och varje lördag i Tessinparken). En tidig födelsedagsmiddag planerades för dagens 35-åring och sedan utfördes storverk i köket för att två dagar för tidigt fira vår Mumrik.

Vill du förföra din älskade, gör som jag, en himmelsk fiskgryta. Receptet har varit en väl förborgad hemlighet sedan 1997, men jag är givmild idag, för att det är min mans födelsedag.

Vitlöksbräsera aubergine, fänkål, gul lök, purjolök, tomat, morot, gulrot, potatis, palsternacka.
Stek räkor heta i vitlök och dina favoritkryddor.
Koka upp matlagningsgrädde, vitt vin och Herbes Provencale. Rör i saffran.
Lägg i fisk av eget val och toppa med färska, skalade räkor.

Servera med råris och nybakat bröd och vitlöksstinn, hemgjord aioli. Samt ett gott torrt vin.
Glöm inte att inleda med champagne och de godaste ostarna med marmelader på knaprigt, smaksatt knäcke.

Ge sedan din älskling ett presentkort på exempelvis klassisk massage på Havsbades SPA. Samt bubbel i bubblet. En egen stund medan barnen har skattjakt hos morföräldrarna.

Allt medan jag är på Ackis för att utplåna den sista promillen sjukdom i min kropp. Med bästisen på lunchdate och internationellt, efterlängtat kvällsbesök.

Man måste tänka på procenten ... och vara noga med promillehalten. Skål ta mig f-n!

4 kommentarer:

Snokis sa...

Låter gott. Men receptet på hemgjorda aiolin då, när kommer det.

Peter Barlach sa...

Det där ska jag laga.

Anonym sa...

Det ser bra ut det här, fiskgrytan ska testas, nån gång när han är på dåligt humör.

Skatan sa...

Skål ta mig fan! Och nu håller vi tummarna för framtiden. Denna dag den 21 augusti fick jag mitt femte barnbarn, lilla Alice ... Livet ler och jag hoppas att det ler för dig också. Nu och framöver. Kramar!