söndag 18 oktober 2009

Mon chef du boeuf

Et voila!

Precis när jag skrivit av mig den lite löjliga känslan av uteblivet uteliv, så svänger min man ihop en delikat fransk middag med en perfekt och personlig kryddning som ingen restaurang hade kunnat fixa i en handvändning.

Han är inte bara den snyggaste, smartaste, snällaste skåningen som finns, utan även mitt finaste franska fynd, un vrai chef du boeuf.

Söndagmiddagen bestod således av:
Entrecôte avec un gratin dauphinois, sauce bearnaise et des legumes rouges.
Till det ett bättre vin rouge, som iofs var italienskt; Chianti Classico, Villa Cafaggio 2006. Atollsprängande fransoser göre sig fortfarande icke besvär i vinförrådet, bortsett från champagnen då ... den ideologiska konsekvensen brister nämnvärt på den punkten.

Mon amour, Nicholas le Grand, un vrai champion du monde.
Helt utan omsvep.
(Eller fransk bilmekarironi i Chamonix, för den invigde.)

6 kommentarer:

Louise sa...

C'est fantastic!
Simply wonderful.
Kram i regnvädret, L.

Anonym sa...

Men ååå så überunderbart! Jag måste sluta läsa dessa inlägg på jobbet då tårarna nästan alltid börjar rinna av glädje, vackra beskrivningar,lite oro, saknad efter Jo' la donna, kärlek och massa annat.
Ah, ni verkar ha det underbart i Grissly! Och du, njut! Du/ni är aktiva personer liksom de flesta i er bekantskapskrets. Tillfällen som du beskriver att du missat här: det kommer liknande tillbaka. Hade vardagen rullat på som vanligt hade det kanske varit annat som förhindrat: utslagna tänder, hosta eller mkt jobb. Ja, du vet. Vardagen.

Och bylsa på dig! Så småningom når du upp till dig forna jag. Det får ta lite tid. Du kämpar ju så dant. Det kommer.

Skratta gott åt smset om killarnas taverna. Underbart! Pasta med espresso, lövely!

Bylsa på sig har vi gjort. Iaf först dygnet i Skåne med 6 gr inomhus. Sen var det varmt och gött! Vin, kvinnor och sång. Och en som var otroligt, makalöst saknad och som ska med nästa gång. Du.

Krrram min sköna. Och till alla andra här.

Piiv.

Tjockalocka sa...

Mums! Låter fantastiskt skönt och gott!

Kram!
J.

Anonym sa...

salut ma belle! låter ju fantatiskt gott och mysigt. Du är ju gift med en riktig fransk prins! kan komma och promma med dig i grissle snart. Måste bli av med min förkylning innan.

Vi har flyttat in i huset nu, och hör och häpna men vi har en fin fin toalett. tycker alla 3-åringar ivarjefall. Vi har delfiner på toalettstolen och en fin affisch med hawaimotiv. (obs ärvt från förre ägaren) Sist låste min svägerskas 3-åring in sig på toaletten och ville inte komma ut. Det var ju så mkt att titat på därinne. Dessutom har vi hittat en uppstoppad krokodil under ena huset. Rena tropiska djungeln ute pöå Väddö. Väddö dä du!!
kram
emelie

Anonym sa...

Merveilleux!

Caroline

Anonym sa...

Hey very nice blog!

My webpage; Hugegenic Male Enhancement