fredag 30 oktober 2009

Leksaksinferno ger kroniskt illamående?


Ursäkta frånvaron.
Jag mår tjyvens.
Är svag, skröplig, yrslig och kräkig.
Och en massa annat tjafs som jag slänger över axeln.

Märgen härjar och jag har troligtvis fått kronisk GVH.
Medicineras sedan igår, men oroas över konsekvenserna.
Ska jag leva så här för evigt?
Och hur länge är det, om symptomen förvärras?

Bestämmer mig för att ingenting blir bättre av att grubbla och fokuserar på att få i mig någon slags näring som jag kan behålla. Vilar, läser, sover. Och tar korta promenader tills huvudet snurrar och jag måste slå mig ner på närmaste stubbe för att fylla lungorna med frisk havsluft, blickandes ut över det kalla, vackra, stora blåa.

Fick tillbringa onsdag och torsdag på sjukhuset förra veckan, men kunde sedan åka hem till Stockholm och fick premiärsova en natt i vårt nya hem. Välkomnades varmt av käre lillebror M med lika kära svägerskan M som tillsammans snabbt som ögat lagade till en smarrig thairätt.

Nästa morgon var det tidig uppstigning för fotografering på dagis. Stolta som tuppar gjorde sig pojkarna fina med nya kläder, speglade sig och ville bli ajfånade innan de sprang iväg med jäktade fadern i släptåg.

- Vi brorsorna ska fotas först, förstår du., förklarade lillebror med viktig min.

Själv passade jag på att gå bärsärk i skåp och lådor. Slängde massor. Som trasiga plastleksaker av usel kvalitet. Barnen hade alldeles för mycket leksaker redan innan vi flyttade, och nu har det på något mystiskt sätt tillkommit ännu fler plastbilar och annat strunt som de inte leker med. Vi föräldrar har aldrig köpt annat än böcker, utklädningskläder, riktiga instrument utan batterier, lego, tågräls, pyssel och pussel till telningarna. På deras begäran. Det är sånt de gillar bäst. Allt annat ligger orört och tar upp dyrbar lekyta i stora korgar. Var kommer allt ifrån? Detta gör mig vansinnig på riktigt. Snälla släktingar, lyssna på barnen innan ni shoppar loss!

Lillebror var föredömligt praktisk när han i sensomras travade in på ICA Grisslehamn och valde en rejäl brödkavel, en potatismosare och ett klockspel (inte sånt som låter utan ett som man lär sig klockan av) till storebrors femårsdag.

- Det passar bra, för då kan han baka pepparkakor till alla i jul och göra lika gôtt mos till Singöfläsket (stekt strömming) som kocken på Café Kalaset. Å så kan han lära mig klockan efter maten.

Den lille killen skäms inte för att indirekt köpa presenter till sig själv. Eller sådant han kan gagnas av. Är det ett smart drag eller ett simpelt tecken på egoism?

Samma praktiska tänkande tillämpades nu i helgen. Medan hela byn var på fötter tidigt för att höststäda strand och skog, elda och grilla korv skickades jag iväg till finbutiken Edblad för att inhandla present till dagens 5-åring som skulle ha maskeradkalas.

- Köp något fint som hon kan använda, inga vanliga leksaker. Rosa köksgrejer är bra!, ropade lillebror genom brasröken som låg tät över nejden.

Det är till att vara bestämd. Men hade rätt. Rice illrosa jellymuggar med lock samt en rosa trädiskborste från sama företag uppskattades, tillsammans med lillebrors gigantiska A2-teckning av "röda stugan på berget vid havet med lingonen i skogen bredvid" och ett halsband trätt av flinka små prinskorvsfingrar. Självklart med rosa som dominerande färg, vad annars?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad härligt du beskriver hur ni har det på ett sätt men man blir ledsen att du inte kan få må bara bättre nu. Det tycker jag att du ska få göra. Bara bra.

Skriver ansökning som ska vara inne i dag och värmer en färdigpizza. Fredagsmyys.
Vart på graven med mappa och fikat hos mig.

Oaaaa, nu fick jag en lajt ångestattack över vad din yngsta fick i våras... men det var på hans begäran enligt säkra källor. Och den innehöll plast och släkte bränder. :).
Vi hittade massa fina Briogrejer i kartonger från när vi var små och en heeel kartong med småttlego! Så kul att ha kvar.

Stor kram till hela familia från fagra Fasta.

Piv

Singelmamman sa...

Håller med, köp rejäla, vettiga leksaker. Som barn faktiskt vill ha och kan leka med.

Anonym sa...

Förstår precis vad du menar med leksakerna och håller helt med.

Blir så ledsen över att du inte får må bra. Hoppades innerligt att det var just därför att du mådde hyggligt som du gjort ett litet skrivuppehåll.

En varm kram från
Caroline

Callie (aka fd +1trappa, men inte din...) sa...

Nä, nu får du skärpa till dig! Det här går ju inte. Ja, alltså rensa leksaker får du göra hur mycket du vill. Vill du nå nirvana kan du komma hit och hjälpa till också. Orkar inte ta tag i att rensa. Och våra barn har, precis som så många andra, i princip varsin leksaksbutik i sina rum. Men det är måendet (snyggt ord?!) som inte är OK. Jag vill ju få SMS'et som lyder - "Nu vill jag till V, släpp jobbet och kom in i matchen! Här ska ätas kaka och dricka latte".

Nya tag. Nyttig mat, rätt medicinering, mycket vatten, frisk luft, kärlek och en massa tupplurar. Vet att du kan. Väntar på SMS'et.

Bamsekramar!!!

Anna sa...

Hej och oj, vad bra du skriver! Ser fram emot att få tid att läsa mer i din blogg. Du verkar vara en fantastisk person.
/Anna, mamma till en pojke som är nytransplanterad.

Anonym sa...

Kronisk GVH låter inte alls bra. Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Lilja har redan en hel del leksaker. De flesta är presenter som hon har fått. Vi köper inte mycket själva. Hon tycker det är roligast att dra ut saker ur kökslådorna.

I dag har vi varit i Tidaholm och hälsat på Liljas gammelfarfar. Det var trevligt.

Massor av kramar

/L

Anonym sa...

hej vännen! hoppas att du snart får må bättre. Du är stark som orkar städa bland leksaker och annat. Jag vet en mammakompis till mig som lägger allt i en sopsäck och sen får barnen välja om de blir loppis eller slänga. Oftast blir det loppis men att de då köper andra barns skräp.

kram kram
emelie

Peter Barlach sa...

Kram på dig. Jag vet att du gillar Bruno. När det är läge:

Sista delen i Doggysåpan ute nu:

http://peterbarlach.blogspot.com/2009/11/doggysapa-del-5-sista-for-den-har.html

Kram
Peter

Louise sa...

GVH gå bort! Jag had också hoppas på att din bloggfrånvaro = positiva värden och absolut ingen kronisk GVH. Jätte trist att höra. Som vanligt är din inställning dock helt rätt - blicka framåt!

Dina små är så väldigt kloka - underbart! Krama om dem ofta.

Själv blev jag sjukskriven till 100% igår (med risk att föda för tidigt) - det var bara att åka hem, fick INTE passera jobbet, enligt läkaren. Typiskt när min vikarie började igår! Hade därför vik'et och chefen på överlämningsmöte här hemma idag istället. Det löser sig, viktigast att ha fokus på rätt saker nu, vilket givetvis är bebisen i magen.

Stor kram från oss :-)

Anonym sa...

skruttunge!
Massor med styrkekramar från hela familjen till er alla. Det måste bli bättre!
Är renoveringsskadad efter trädgårdsarbete(sekatörsmani) och våningssängsmålning(hur många förbenade kanter kan en säng ha!)
Nu ska ungarna sova som sillar för att få plats med alla leksaker :).
Försöker att skriva om en massa prylar med fingarna knappt synliga under bandagen. För nya prylar är vad annonsörena vill ha :)
Tusen kramar
c

Kolina sa...

Dumma, dumma, dumma GVH. Vad ska den hos fina dig att göra. Tusen miljoner styrkekramar till dig.

Anonym sa...

Tack för att vi får ta del av din värld, jag har aldrig läst en blogg som är så fantastisk vackert skriven. Dina pojkar verkar helt underbara. De har en stark mamma som ska övervinna alla fula sjukdomar och fortsätta göra den här världen vackrare med sina ord! Basta.
Bästa hälsningar,
En läsare och mamma

Anonym sa...

Hoppas hoppas att du mår lite bättre!

Caroline

Singelmamman sa...

Vet ju inte vad GVH är, men kronisk är trist. Skickar en varm hösthälsning.

Peter Barlach sa...

Och så ska man bli orolig igen...

Hej?

/Kärlek