tisdag 6 oktober 2009

Otålig väntan

Åh, denna eviga väntan.
På cytostatikakur, på biverkningar, på värden som ska sjunka till botten, på infektioner, på stigande värden, på benmärgsprovsvar, på bakslag. Och sen nästa kur, nästa och nästa ... tills det första delmålet var nått: leukemin botad och dags för nästa mål: transplantationen. Med galna mängder cytostatika, vidriga magbesvär, läskig helkroppsstrålning och sedan det magiska ögonblicket när stamcellerna kopplades in i min kropp via den finurliga centrala venkatetern.

Hisnande lycka, delad med älsklingen som höll handen hårt, samt transplantationsläkaren och syster Yster. Politiska, moraliska och värdsliga diskussioner medan jag fick livet tillbaka. Och en stilla, orolig tanke i bakhuvudet; kommer detta fungera? Därefter akut andnöd, hemska smärtor och en förstorad galla. Men framför allt en inre styrka som skrek åt mig, piskade mig att fortsätta kämpa, att aldrig nånsin ge upp oavsett hur ont det gör, hur lång tid det tar.

Veckor av väntade och oväntade biverkningar, smärta som effektivt dövades med höga doser morfin. En ideligen trilskande mage, äckel och förnedring. Men en obeveklig beslutsamhet att gå ut varje dag, oavsett smärta, trötthet eller väder.

Så vad är väl ytterligare ett dygn eller två på sjukhuset? Här, där tryggheten finns i form av de bästa av läkare och systrar som finns. Men jag kan ändå inte undvika att bli lite, lite besviken när jag får veta att koncentrationerna av livsnödvändiga medicier dansar cancan i blodet, att levervärdena är för höga och att jag alltså måste stanna.

Men snart, snart är det dags. Och innan dess tar jag mig nog en bondpermis för att träffa mina prnsar i hemmiljö. Tillit är fint. Och ack så viktigt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, snärtan! Sikket tålamod som prövas. Inte undra på att du blir less emellanåt! Gah. Men jag säger som du, snart, snart! Jädra cancan. Jag som gillat det innan. Det har ju vart så fräckt. Nu är det bara äck... ligt.

Ja, ut på åkern i bondpermis nu, med dig!

Vi hejar. Starkt, högt, varmt, kärleksfullt och ickehuliganigt!

Kram Piv

Anonym sa...

Jag hoppas innerligt att allt ska gå din väg nu, så att du snart får komma hem till dina prinsar.

Kram Caroline

Anonym sa...

men snart snart snart! och det är ju helt underbart!
kramar esset

Anonym sa...

Vad härligt om du får komma ut i helgen!! åker du hem till nya bostaden eller ut på landet? Vi hoppas på landet så klart så vi kan få vinka till dig lite! Men annars har vi i alla fall fått en liten dos i kväll då vi var hemma hos dina tre prinsar och åt middag :-). Kram K

Anonym sa...

Tålamodet prövas till max, men din vilja räcker hela vägen - snart, snart, snart!

Många kramar, Lojs

Anonym sa...

Stor sol skruttunge!
Katten musen tiotusen och du är ute.
tusen kramar
c