torsdag 15 oktober 2009

Dagisdebatten

Storebror ringer och har en viktig fråga:

- Får vi gå till dagis en stund innan vi åker till dig på landet? Det är så roligt där å jag saknar mina kompisar å alla fröknarna å så har jag faktiskt missat hela veckan med simskolan, experimentklubben, Mulleskolan å 5-årsklubben å imorgon är det gympa å snääälla mamma, jag kan väl få gå till dagis å följa med dom dit då?

Världens bästa dagis har blivit barnens trygga konstant, den rutin som rullat på medan familjen varit uppdelad och livet tidvis varit ett enda kaos. Vissa kloka läkare vill helst se att barnen hålls hemma från dagis denna höst, när jag är så skör. Men vi kan inte beröva dem den gemenskap och trygghet de känner bland sina vänner, stora (vuxna) som små.

Priset vi får betala är att vara ifrån varandra när barnen blir infekterade, men med den friluftspedagogik som råder på förskolan händer det ytterst sällan att barnen är sjuka. Så vi fortsätter på den inslagna vägen och tackar vår lyckliga stjärna för att vi haft turen att finna denna pärla bland förskolor.

Säg mig ett enda kommunalt dagis som tar med alla femåringar på gratis simskola under ett helt år. Jag tycker det är helt fantastiskt och otroligt beundransvärt.

- Jag vill aldrig börja skolan, så det så!, sa storebror bestämt för några månader sen.
- Varför inte det?, undrade jag oroligt.
- För att jag alltid vill gå på dagis, så klart!, skrattade sonen.

Jag förstår honom, för vem skulle inte vilja gå på dagis? Få vara ute hela dagarna, äta ekologisk mat lagad från grunden utan smakförstärkande tillsatser, lära sig nya saker och leka med kompisar. Kan det bli bättre?

5 kommentarer:

Skatan sa...

Nej, det kan sannerligen inte bli bättre och jag tycker att det är modigt och fint av dig att "ta risken" och låta barnen ha sin värld när deras värld "gungar" ...

En liten jämförelse (ingen jämförelse i övrigt förstås) men mina barn var allergiska när de var små ... men inte mot hund och vi hade två. Läkarna rådde oss att "ta bort" hundarna för barnen k u n d e ju bli allergiska också mot hund. Vi trotsade. Alla barnen har blivit bättre från sina allergier, alla har hund, äldsta dottern som var allergisk har hästar i familjen och hennes hästallergi har gått över.Men katterna får stanna utomhus och i stallet.

Man skall nog lyssna mer till sitt hjärta ... ibland.
Kramar!

Louise sa...

Jag tycker också ni gör helt rätt - deras vardagliga rutiner är så viktiga, och om de dessutom tycker de är sååå skoj (och vi vet lärorikt), så tar det emot att hindra dem trots de risker som det innebär.

Man mår ju själv bra (bättre i ditt fall...) av att veta att ens barn har det bra - eller hur?!

Hoppas du har tillräckligt med varma kläder där ute i Grizzly! Kylan tränger sig på.

Stor, stor kram från mig!

Jenny sa...

Igar sporegnade (och da snackar vi verkligen sporegnade) det 20 timmar i strack har i Bogotá. Helt omojligt att ta sig torr till jobbet sa till slut tog jag med mig raggsockar och mysbrallor till kontoret och bytte till. Det gav mig helt ljuvliga flashbacks till jattelycklig lekistid - tryggt, roligt, spannande varje dag. Och en egen varld som inte de vuxna har tillgang till. Det ar viktigt.
Kram!

Singelmamman sa...

Klart du gör rätt.

Lisa sa...

Bra poäng där. Vi grubblar över vilket dagis vi ska sätta lilla a i. Litet föräldrakooperativ eller stort med mycket resurser. Montessoriförskola eller kommunalt. Få barn eller många barn. Men jag tycker mycket ute låter som en bra prio. Kram