söndag 25 november 2007

Cirkus cirkör

Foto: Martin Boberg

Fredagens väder och lek:
02.00, stjärnklart
- Skulle inte du sova med sömnapnémätarutrustning inatt?, frågar jag sömndrucken äkta hälft.
Sagt men ogjort så jag hjälper honom på med elektroder och diverse makalösa manicker.

03.00
- Mamma-pappa! Det är ett spöke i mitt rum!, ropar storebror.
Lugnar honom med att såna inte finns.
- Nä, det var ju bara spöklampan!, säger han, men vill sova i stora sängen en stund. Förbannar mig själv för att ha fallit för design i stället för gullgullnattlampa.

03.02
-Hjälp! Det sitter ett spöke på pappas hand!, ropar storebror.
Lugnar honom igen och försöker förklara att det bara är en rödblinkande pulsmätare för att se om pappa lever ...

08.00
Grusiga ögon, täppt näsa, halsont.
- Det är natt ute. Jag vill sova mera., säger lillebror. (Visst pratar han rätt bra för att vara 1½?)
Men vi går upp efter en sagostund. Frukost, tandborstning, påklädning och dagislämning i solsken. Både mentalt och reellt.

09-15
Morgonpromenad i halvsol. Behöver energi för att orka jobba. Torsdagen halvsov jag mig nämligen igenom. Järnbrist ger hjärnbrist. Kontoret går på halvfart.

Otrogen snabbfika med kvarterskompisar. Den vanliga boendedebatten tar fart. Men några av dem som letade hus har tänkt om. Heja urbaniseringen!

Skyndar hem till väntande schäslongjobb. Fem telefonintervjuer. Skrivflöde. Kompenserar för gårdagens kramp. Tilltagande drag i ventilerna.

Trogen lunch (på V) med alltid lika glada I, trots hällregn. Fantastiska nyheter om fritidshus och familj. Försöker förbättra järnvärdet, men faller för fisken. Jag är fullständigt obildbar. Men fyrfota djur är svårsmälta.

Viktigt planeringssamtal med framtida chef. Spännande. Men blir lite orolig. Har inte haft fasta tider sedan 2001. Nu ska jag tilbringa två dagar i veckan på ett kreativt kontor. Är ju rena drömmen, men jag gillar samtidigt min fria tillvaro extremt mycket. Tanken med det nya åtagandet är att jag ska plocka russinen ur båda kakorna. Kan det lyckas?

Parallellgrannen och vännen från förr kommer på fredagsfika. Mysig musiklek om än lite lätt hysterisk med mina efterdagiströtta prinsar. Storebror är plötsligt treårstrotsig ena sekunden för att nästa vara en ömhetstörstande liten skrutt. Mitt jonglerande med akrobaterna gillas dock av lilla solstrålen S på första parkett. Och bröderna gör allt för att behaga "söta bäbisprinsessan". Konkurrens om hennes gunst anas ...

18
3/4 myser i soffan. Främste försörjaren förser familjen med föda (perfekt rallykallewok).

20
Hela högen i höstacken. Tilltagande kyla ute. Hopp om snö väcks innan lampan släcks.

22
Vi vuxna vaknar. Huvudvärk, bihåledunk (etc) igen. Tredje gången inom en månad. November är en sjukt sjuk månad som inte bör tillbringas i Norden. Borde ha förlagt vinterresan med vännerna till NU i stället för i jan-feb. Lite smärtstillande, avsvällande (tack igen, doktor Kärlek) och Fyrans fredagsnöje får oss på fnissigt humör.


Well, crazy Friday went bananas but cozy, at last.

Inga kommentarer: