måndag 19 april 2010

Som ett brev på posten


Ill: Robert Nyberg

… damp det ner, lagom till årsdagen av leukemibeskedet, tillika lillebrors 4-årsdag.

”Du har nu varit sjukskriven i 364 dagar och har inte rätt att uppbära någon ersättning. Du bör därför anmäla dig till Arbetsförmedlingen snarast.”

Detta trots att; 1) mina läkare, dvs experterna på min sjukdom och mitt aktuella tillstånd, sjukskrivit mig minst ett halvår ytterligare, eftersom jag 2)stamcellstransplanterades så sent som i höstas, och därför 3) lider av kroniska följdsjukdomar som gör mig oförmögen att arbeta, samt att jag 4) har ett arbete jag längtar att få återgå till, på ett företag jag är välkommen tillbaka till oavsett när det kan ske.

Jag förstår att handläggaren följer sina regler. Jag tycker det är bra att man vill få ut långtidssjukskrivna på arbetsmarknaden igen. Jag är medveten om att Fk måste arbeta utifrån schabloner och att det måste generaliseras en hel del. Men vi är alla individer, med skilda åkommor. Och att inte lyssna på expertisen, våra behandlande läkare, och se till varje enskild situation är ren idioti.

Jag har tagit upp fighten. Och ger mig som vanligt aldrig. Men det är med skräckblandad förtjusning jag tar på boxningshandskarna. Livet är spännande, nästan jämt. Skulle man få långtråkigt känns det tryggt att Försäkringskassan alltid kan ställa tillvaron på ända. För cancersjuka och annat löst folk.

9 kommentarer:

XXX sa...

Du gör helt rätt, kämpa för din rätt för vad är alternativet?
Jag håller tummarna för framgång även i den här striden.

Sus sa...

Mäh! För fan.
Min kompis son har haft leukemi i flera år nu.
Nu mår han okej, men mamman är helt slutkörd. Men får hon vara sjuk?
Nej.

"Det är din son som varit sjuk, inte du"

Trillingnöten sa...

Tänk. Man behöver ju aldrig ha långtråkigt när man bor i Sverige. När som helst kan FK komma och bestämma lite nytt så man får nåt att göra...Jag håller tummarna att du spöar dem med råge!

Malinka sa...

Men vad märkligt!

(Jag har läst länge och aldrig kommenterat förut, men det här fick mig att tappa hakan ordentligt.)

Bara utgå från att den sjukskrivna inte har något arbete! Så är det säkert för många, men med den här formuleringen insinueras något riktigt otrevligt. Sjukskriven är man bara för att man inte vill jobba, så ut och sök jobb nu när du inte får Fk-pengar längre!

Usch.

Anonym sa...

Bra där! Blir jättespännande att höra vad du får för svar och respons....fortsätt rapportera! Det är verkligen ironi med tanke på din arbetslust. /K

Jenni sa...

Galet. Bra Josefin, kämpa mot Fk. Jag håller tummarna för dig (och för alla andra som också råkar ut för det där).
Sicka paragrafryttare de är på Fk...

Anonym sa...

På dem bara! Jag hjälper dig gärna att fajtas. Man blir ju bara matt!

Ja, nu ska jag ju inte va moraltant men Försäkringskassan följer direktiv från viss högre instans som stavas Sveriges regering så kanske dax för förändring mot lite humanare inriktningar även där.

Eve

kryddan sa...

Din sjukdom måtte väl ändå räknas som allvarlig, och då finns det specialregler. Du kan ansöka om förlängd sjukpenning. Men det kanske du redan har gjort?

http://www.forsakringskassan.se/nav/44dec53db3a00976c013695d0e94b418

Mitt tips är ändå att du kontaktar AF och berättar läget. Skulle det vara så illa att FK bestämt sig för att du - av någon outgrundlig anledning - inte uppfyller kriterierna för att vara allvarligt sjuk så platsar du ju i deras käcka "arbetslivsintroduktion". Gissningsvis kommer AF säga att du är för sjuk, men då har du gjort vad du ska och riskerar inte att bli utförsäkrad.

tigerlilja sa...

Jag är inte direkt förvånad. Men arg ändå. Önskar dig all framgång med FK också!