fredag 16 april 2010

Paparazzin i vårt sovrum


fångade lugnet före stormen.
(Jag hittade just bilden i luren.)

Sedan väckte han mig, storebror, och sa:

- Du är sötast i hela världen, mamma.

Innan jag hann svara vändes magen ut och in och jag rusade till badrummet.

Nu, fem timmar senare, har stormen bedarrat och jag är på väg till jobbet för en fredagsfika. En fullständigt normal aktivitet för de flesta. Men en sällsynt ynnest i mitt GVH-sjuka liv.

Vid gårdagens läkarbesök träffade jag även en diestist, på egen begäran. Som jag hade sett fram emot att få hjälp, men ack vilken besvikelse att damen inte såg något problem i att väga 45 kg.

Men daladoktorn gav mig utresetillstånd i sommar, "bara du inte åker till Indien eller andra magsjukeländer". Att umgås med djur är fortsatt förbjudet, samt att äta rå fisk, lufttorkade charkuterier och mögliga ostar. Attans rackarns, det är ju precis sånt min spädismage längtar efter. Men krukväxter är åter tillåtna i hemmet. Vårens balkongörter kan flytta in från dagens regn och kyla!

4 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Jag var underviktig som mellanstadie/högstadiebarn och fick rådet att dricka ovispad vispgrädde. Men eller hur!

Har inga bra tips, merän att äta massor av sånt du tål och tycker om.

Kram!

Singelmamman sa...

Men du tänker väl inte äta krikväxterna? Hur som helst, trist att inte få förståelse för ditt problem hos dietisten.

Jos sa...

Jennie!
Den tyska märgen har fått mig att gilla öl. För första ggn sen jag var typ tre och ville ha "skålskum". Tål dock inte kött, så ingen bratwurst till, tyvärr. Gallan tål inte fett, magen tål inte laktos, så ingen drickgrädde. Men hemgjord glass av näringspulver och laktosfri vispgrädde ska jag testa. Värsta bästa kaloribomben till fruktsalladen. Med en tryffel från Ejes efteråt. Så jag följer ditt råd och äter massor av sånt jag gillar. :-) TACK!

Singelmamman:
Jo, just de här krukväxterna skall ätas eftersom de innehåller örter. Men växter har varit bannlysta eftersom blomjorden innehåller farliga svampar. Såna man inte kan röka. :-)

Trillingnöten sa...

Vad skönt att det går framåt i alla fall! En sak i taget och något att glädjas åt :)