söndag 18 april 2010

Björntjänst


- Puss på dig, frugan, vi fick dom äntligen att somna.

Mamma och pappa björn nojsade i solen, till allas stora förtjusning, medan valparna sov middag, till allas stora förtret. Utom storebarnen i vårt lilla sällskap. Som mindes karuseller och lemurer på andra sidan kullen som de tjatade sig blå för att få återse.

Dagens bästa:

- Jag köper två årskort. Det är rea, bara 450 kr styck., ropade maken glatt.
- Igen? Vi har gått back i fyra år hittills., hävdade jag skeptiskt.
- Men tänk vad mycket vi tjänar med 10% rabatt på korvar och fikor!
- Ja, flera kronor faktiskt. Det verkar ju lönsamt. Är "tjäna" rätt ord?

Han har en magister i ekonomi. En annan i systemvetenskap.
Jag har endast pluggat humaniora. Och är realist.

Men de kissnödiga pensionärerna i kön bakom oss till den enda öppna kassan gjorde vår dag när de muttrade något om "dagens ungdom" medan den ovana kassörskan fumlade med fylleriformulären.

På hemvägen satt fikan på Flickorna Voltaires soliga terass väldigt fint. Och där hade vi ju rabatt. Så oj, vad vi sparade, nej jag menar tjänade pengar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni e allt bra finurliga :) Jag får se till att höras mer med er kring mina egna spörsmål om vardagsekonomin.

Bis bis

Eve