måndag 12 maj 2008

Tillfällig högsommar

Fredag
Solig promenad till jobbet med bara ben ... oh la la!
Trallar på
"Stockholm, Stockholm stad i världen,
Stockholm, Stockholm världens stad.
Stockholm, Stockholm härlig är den,
Stockholm, Stockholm gör mig glad."

Kundsamtal i på hett plåttak, i stället för inne i glasbur.
Glada besked.
Soundtrack i mitt huvud:
"Just idag är jag glad, just idag mår jag bra", med bajenkenta.
Måste bero på kontorets läge mitt i hammarbylandet.

Närproducerad ekolunch i Luma park med MTV-kidsen.
Nynnar av outgrundlig anledning på
"There's no sunshine when you're gone"

40-årsfika inne eftersom taket är glödhett vid halvtrerycket
Dagis ringer: "Ville bara tala om att lillebror inte skrattar hela tiden. Han kanske är krasslig?"
Så jag beger mig hemåt, dvs ut i solen!
Sjunger på
"Vatten, stan' é full av vatten"

Glada barn, falskt alarm?
Finfika på V, i solen. "Vi somnar ju alltid före fredagsmyset, så vi kan väl ta det här och nu i stället?" frågar storebror. En sväng i parken, hem till badkaret, storebror somnar prick 17.30.
Lillebror kräks över nyduschad mor, men är lika glad för det. Somnar sött efter nytt bad.
Våra solhelgsplaner kullkastas dock.

Lördag
Barnen mår bra och vill UT! Grundlig solskyddsinsmörjning och promenad till Teknologernas byggarbetsplats inför Quarnevalen. Sedan tuben till vännernas prunkande trädgård, på sonens begäran. "Vi kan kissa och köpa lunch på tåget!" tror han, som bara åkt tåg till Skåne förut. Värsta bästa äventyret för stadsbarnen som sällan åker kommunalt eftersom vi går överallt. Stannar hela dagen. Och kvällen. Är glad att vagnen fick följa med, så att trött lillebror kan sjunka ner och somna. Väl hemma "måste vi bada efter den långa resan", storebror och jag. Missar finalen av Körslaget, men det gör det samma. Har inte sett det hittills, så varför börja nu?

Söndag
Svägerskan, barnen och jag åker på styvmorfars dressyrtävling i Uppsala. Lillebror mest fascinerad av alla dyngbollar. Storebror matar familjens ålderman, Chesterfield, 30 år, med favoriten minirut. "Han åt hela paketet, själv!" Hem till väntande man, som tillbringat 24 h i småländska Paradis med vännerna. Skjutit lerduvor, kastat yxor, rott, klättrat, badat, bastat men också letat fram sina kvinnliga sidor i relationsråd.

Å så kom hösten, efter en tillfällig högsommarhelg.

Inga kommentarer: