fredag 17 september 2010

Kontraster

Ögonblicksbild av fredagsmys i casa E:

Lillebror somnar på golvkudde, "för det är skönast här", medan storebror däckar i soffan. Och vi skålar i torr champagne för en riktigt bra arbetsvecka som gick. En flaska som kärleken öppnade efter magknipsäcklig varmakoppensoppan (som ger flash backs till förra årets enda alterntiv till sjukhusmaten) och världsmästargod Levain med Gruyere, oliver och havtornsmarmelad. Kontraster.

På storskärmen debatterar de som så väldigt gärna vill bli valda. Floskler, sanningar och rena lögner viner i hetluften. Dock utan alltför stora kontraster. Men ser de inte lite loja ut? Efter en tuff valrörelse måste de vara lika trötta på varandra som vi väljare börjar bli. Även om indoktrineringen går långt ner i åldrarna.

- A, B, C, D, E, F, P., sjunger barnen.
- Nej G ska det vara., rättar jag.
- Nähä, det står ju så på himmelsbilderna!, hävdar storebror.

Detta efter sönernas bubblande bad i splirrans nytt designerkar med nostalgisk doft från mina Body Shop-kulor från 80-talet. Den som spar hon har var länge min devis ... så nu levereras de gamla källarförrådsrelikerna från barndomshemmet till dörren en låda i taget. Till killarnas stora förtjusning. Pastellfärgade och plastiga glasögon, Swatchklockor och öronclips, samt scarfs, torgvantar i spets och strassaccessoarer i en salig blandning provas nu av rosaröda småkillar. Som tyvärr frågar oss:

- Varför säger kompisarna att killar inte får gilla tjejfärger?

Vilket inte är så konstigt när lekarna på såväl dagis som skola är uppdelade, könscementerade och ack så stereotypa. Redan.

Flickorna fyller i Hello Kitty-bilder medan pojkarna färglägger Star Wars-kopior, utskrivna av pedagogerna, "eftersom barnen vill ha det så". Eller så syr tjejerna tyst medan killarna bygger med Lego eller leker tjuv och polis under glada tjut men med en del hårda slag som tuffa inslag. Kontraster.

Blir därför varm i hjärtat de dagar sönerna leker könsneutrala lekar vid hämtning med lika många tjej- som killkompisar. Då rör det sig uteslutande om att leka affär, spela spel eller lägga pärlplattor. Vilket verkligen är helt okej, men måste det se ut så där? Eller är det bara här?

Vill ändra på det, vända på steken med rårosa sidan upp. Men är samtidigt ambivalent grön för miljön och liberalt humanitärblå. Så jag sprider mina röster i de tre valen. Och kryssar de människor jag känner och litar på. Hur ska det gå?

7 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag säger som du och jag gör som du. Sprider mina röster, aldrig har jag spretat som i år. Underbara skatter du trollar fram till dina pojkar! *ler åt mina egna minnen*
Ha en bra valhelg.

Jos sa...

när man är en smula tvehågsen är det en smal lycka att det finns hela TRE val att göra. jippie!
och 80-talet var kul när det begav sig och gör sig bra i utklädningslådan nu. är inte lika begeistrad som vissa kollegor över att Europe spelar på Grönan ikväll. bara som ett exempel. var sak har sin tid. ha en finfin helg du med!

Anonym sa...

Ja, det är verkligen stereotypt redan från början. Sist på barnkalas fick LM två dockor i "påsen" och killarna fick bilar.....men hon blev så glad ändå och gör man ingen affär av det åt något håll så..?!/a

Jos sa...

@lilla a: det var av respekt för tjejernas önskemål (läs sura miner i dagarna tre förra året när alla fick exakt likadana saker) som alla påsar var blandade med bl a dockor, bilar, djur i år. ska vi skippa skattjakten nästa år?

Anonym sa...

hm, kanske låta barn leka som sjävla vill ???

Anonym sa...

Hello! Har funderat mkt kring det där.... Och det är ett ämne som verkar engagera de flesta oavsett åt vilket håll man känner!
Innan jag fick barn så tänkte jag att upplägget skulle vara så könsneutralt som möjligt, att vi var med och skapade "vilka de blev"/"vilka värderingar de fick". Och ja, värderingarna kan vi nog påverka, men ambitionerna att påverka lekarna och leksakerna har jag lagt ned för länge sedan. Min son har valt de typiska/traditionella "killsakerna och lekarna". Men de gånger han leker med dockor (har hänt när mamma plockade fram mina gamla grejor tex), så har det då inte kommenterats något om det över huvud taget.... Han väljer - och oavsett vad, så är det OK.
Jag tror däremot att det är ett problem för de barn som väljer att inte leka det "traditionellt sett" typiska. Att de då betraktas annorlunda eller läggs på etiketten "flickiga" eller "pojkiga". Om de blir retade eller utanför så är det vi föräldrar som ligger bakom de värderingarna och smittat ner våra barn. Det är på det vi ska lägga fokus och samtalen, att alla ska respekteras för den man är, inte försöka lägga på barnen att leka med det som inte intresserar dem.... Det är min filosofi. Kram K!

Jos sa...

@Anonym: det är precis det vi gör, låter dem leka med vad och vem de vill. det blir bara så trist när andra barn inte låter dem göra det. eftersom de hört (av sina föräldrar?) att tjejer ska gilla rosa dockor medan killar ska gilla blå bilar. och aldrig mötas de två.

@K: våra två är olika: storebror slängde ur dockorna ur vagnen och körde brumbrumrally redan som 1-åring medan lillebror alltid pysslat mer. men visst är det intressant? kram!