söndag 19 september 2010

Hur är det möjligt?

Hur kan en dag som började så bra sluta så illa?

Lite trötta efter spontanmiddag med kungafamiljen igår kväll, där kungen visade sina färdigheter i Kinects dance battle, steg vi upp tidigt för att njuta av solen efter regnet.

Gemensam dagens outfit för hela familjen, vald av lillebror:
Vit skjorta, väst, slips, kavaj och mörka jeans. samt cykelhjälm.

- Vi ska ju välja idag. Det är viktigt och då ska man vara fin!

Solfika på KMK med nybakade kardemummabullar direkt ur ugnen medan storebroren genrepade i Sveriges mesta bröllopskyrka. Och premiärkonserten med såväl överraskande nattvard som mer mättande kyrkkorv var en veritabel succé som hade allt inklusive öm moders gråtvåta kinder, lycklig att vara kvar här och få uppleva sonens dröm gå i uppfyllelse. Och möjligen min ...

Val! Men varför är salen full av förvånade asiater? En snabb koll på röstkortet, och hoppsan, fel lokal. Nej, vi ska inte delta i den kinesiska gudstjänsten i OP-kyrkan. Den tjugohövdade styrkan hastar vidare, ledd av storebrorens "jag vet vart vi ska!" och dras in i upprörda diskussioner på skolgården. Röstar stundom, kryssar den jag känner i två av valen och går på trygg linje i det tredje. Letar efter lillebror som blivit värvad till valarbetare av grön sköning.

Cykelturer Gärdet runt, tankning och lek på Polismuséet, ännu mera rally med skol- och dagiskompisar i Tessin, fotbollsskola i sol, middagstorsk och en seger uttagen i förskott i form av Palmer & co brut champagne.

Valvakan gav snabbt en illavarslande känsla i magen. Något som tyvärr inte avtog utan tilltog när valUn blev till verkliga siffror. Manliga hockeybröl ljöd närbeläget från våra nya parlamentariker som enligt SVT valvakade bombhotat och därför hårdbevakat av såväl polis som press i en källare på Gärdet.

När det nu visar sig att de främlingsfientliga bakåtsträvarna blir vågmästare tröstäter jag Sias lemon curdglass, men mår illa när jag inser att den är lika illande fulgul som SDs partifärg. Ger inte upp men går snart till sängs, åter med en tår rinnande nedför min kind. Och inser att det finns ingen vinnare när Sverige håller på att förvandlas till Danmark.

Hur är det möjligt?

5 kommentarer:

Singelmamman sa...

Ja hur är det möjligt? Ofattbart och väldigt sorgligt.

XXX sa...

Jag finner inte ord, jag är så bedrövad! En skammens dag!

Sari sa...

Ja, jag skäms över att även nu Sverige sällat sig till skaran...usch!

Sus sa...

Jag känner mig helt matt idag. Och tom.

Hur blir det nu?

Jos sa...

@alla:
att det stora flertalet är bestörta, bedrövade, rädda är väl fog nog för att se till att hatet kvävs i sin linda, att de som inte vill ha olika inte får någon makt. jag hoppas på Mp!