torsdag 20 maj 2010

Stekare



Låtsassteker.
Inte på F12 terassen.
Som sig bör.

Nej, här är plättar beställda.
Till solstrålens djurgårdsutflykt imorgon.
Som är smyginköpta tidigare idag.

Gräddas nu.
Tror han.
Som snusar sött.

Erkänner härmed att jag aldrig varit och inte har intentionen att bli en bullmamma. Här är det fadern som står för husmanskosten medan modern experimenterar å det vildaste i kösregionerna. Gärna på högsta temperatur, med förkolnat resultat. Men man lär så länge man lever och ger upp gör jag som bekant aldrig.

Så i plättlaggsfaderns frånvaro prisar jag butikens färdiggräddade.
Samt sonens favorit: sprutgrädde och rårörda lingon.
Och satsar lite extra på tillbehör jag kan:

Hemplockade, styckfrysta havtorn, hallon, blåbär. Fruktsallad med tre sorters melon, samt mango, kiwi, granatäpple och passionsfrukt toppad med torkade tranbär, nötter och balkongens citronmeliss. Repris på den här ungefär.

Och eftersom utflyktsmålet är Rosendals trädgård kan det ju hända att jag som av en händelse bara råkar slinka in i butiken, som ligger intill toaletten som sonen alldleles säkert måste besöka, för att förhöja matnöjet med en nymustad äppeljuice. (Jos till jos liksom. Trots dagisutflykt. Oetiskt?)

Inga kommentarer: