torsdag 11 november 2010

Cancerspöket


Spöke?

Granskningsmöte med cancerprojektet.
Goda samtal om viktiga texter.
Med vitt skilda människor.
Men med en sak gemensamt.
Vi är överlevare.
(Ja, och skribenter.)

Ser fem små (skräck)filmer.

- Men vad gör vi om någon av de medverkande dör? Hur ställer vi oss till det?

En synnerligen adekvat fråga.

Hajar ändå till.
För första gången.
Är jag en av dem som kan dö?

Jag, som visserligen råkar ha fått en släng av leukemi. Två gånger. Med tolv års mellanrum. Mot all rimlighet. Men också två friska barn. Mot alla odds. Och som klarat stamcellstransplantationen. Mot viss förmodan.

Sväljer klumpen i halsen, blinkar bort tårarna som hotar svämma över ögonbrunnarna och andas ut när frågeställaren lägger sin hand på min axel och säger:

- Jag tänker givetvis inte på dig.

Har med mig gårdagen under hela arbetsdagen.
Och ser väldigt mycket fram emot morgondagen.

Det blir en god natt.
Ty jag tror inte på cancerspöken.

3 kommentarer:

Sus sa...

Jävla skitspöken.. =(

Men ha en underbar resa! Vart än den bär av.

Kram!

Huskatt sa...

Jisses, jag fick som en klump i magen där!
Jag vill inte tro på cancerspöket, men ibland kan man baske mig undra.

Jenny på Andernas topp sa...

Spöken ska dras fram i ljuset så att de kan tas och konfronteras för vad de är och inte växer till oöverkomliga monster. Och det är ju det du gör Josefin, drar fram dem i ljuset.
Ha en underbar svennebanansemester och hälsa till dem jag känner!

Kram!