tisdag 17 augusti 2010

Från och med du

Sommarslutsångest i duggregnets skärgård.
Övernattande bästisen och mina fina smått nervösa pojkar spelar, sjunger, planerar kalas och frågar. Om och om igen. "Hur många timmar är det kvar tills skol-/sexårs-/dagisstart?"

Åker till slut hemåt.
Hämtar familjefadern på jobbet. I hällregn.
Köper hem middag i thaikiosken på förra adressen.

Stiger in i lägenheten.
Smyger omkring, kollar runt.
Och trivs!

Lugnar skolstartspirrige storebror.
Som "inte alls kan sova faktiskt".
Utan måste lufta sig på balkongen.

Då ljuder sommarens bästa låt ut över nejden.
Snabb sökning ger det smått otroliga svaret:

Oskar Linnros spelar på Mosebacke.
Och det hörs ända hit!

Jag gillar stan.
I lagom doser.

Borta bra.
I åtta långa veckor.
Men hemma bäst?

Imorgon börjar det stora skoläventyret.
Med förstfödingen.
Från och med du.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Som du vet har vi alldeles nyligen gjort skolpremiär. Pirrigt, nytt och spännande. Och med så många kända ansikten på skolgården. Då skolbarn. Nu, sådär 30 år senare, mammor och pappor till nästa generation. Det känns tryggt på nåt sätt.

Hoppas att det blir en bra första dag för T. Lycka lycka till i morgon!

Kram C

Suzan sa...

lycka till!!

Anonym sa...

Tack för den fina hjälpen från er tre med min E! /Kram K

Jos sa...

C: Skönt att det gick bra för A. Hälsa alla mammor och pappor jag känner på skolgården. Ses snart. kram J
Suzan: Stort tack!
K: Det är vi som ska tacka. T & N var ledsna för att Nik inte var där, sura på varann och mig, men då kom E som en skänk från ovan! I ett helt dygn. Hoppas han hade lika kul som vi. Du får önske- och gästlistan med alla kändisar jag fick i uppdrag att bjuda per mail. kram J

Sus sa...

Stockholm är underbart! Dock lämnar jag gärna hemmet under semestern. Men visst var det skönt att komma hem.
Men nu vill jag lite bort.
Bara lite.

Anonym sa...

Ge Truls en stor kram och hälsa honom från mig. Hoppas att han kommer trivas jätte bra i skolan och snabbt få många nya vänner. Det var jätte mysigt att få förra helgen med er alla. Helt klart en riktig förlängning av sommarlovet. Hoppas ni får en bra start i stan och att du får må bra. Stor kram från Åsa.

Anonym sa...

Hoppas att det har gått bra idag med skolstarten!

/a