söndag 16 mars 2008

Förlossningsskräck


Jag hade passat som brunbjörn. Det inser jag efter hetsig trebarnstrendsdiskussion och allmän molokenhet efter gräsänkavecka i regn.

Känner mig ansatt från flera håll. Alla pratar storfamilj överallt. Det hör ju våren till med dräktiga honor och stolta hanar. Till och med de späda sönerna vill ha en söt bebbe att passa. Högaktar er som orkar skaffa tre, fyra, fem barn tätt - ni är verkligen helt makalösa, men törs för egen del inte ge mig in i den matchen. Inte efter två dramatiska förlossningar, som tursamt nog gick bra. Kan man vara lyckosam en tredje gång? (Jo, självfallet, men min rädsla är inte logisk - det är väl hela grejen med fixa idéer. Och ja, kejsarsnitt finns att tillgå, men jag kanske bara inte vill. Okej?)

Men tänk att sova hela vintern och föda ungar framåt vårkanten i halvdvala. Ungarna är små som hundvalpar när de föds, hittar maten själva och diar sig stora och lekklara lagom till moderns uppvaknande några månader senare. Mamman behöver inte ens vakna för att dricka, för hon har så gott om fettdepåer.

Allt detta lärde vi oss på Skansens fina skogens hus idag. Hela familjen samlad och tillfälligtvis enad i beslutet att vi duger bra som fyra. En helg i stan nu och då är kanske inte så dumt ändå.
Även om det inte botar förlossningsrädsla.

4 kommentarer:

S... sa...

Hihi ja tänk om!!!

Anonym sa...

Jag är bara så himla tacksam för två friska ungar, och att vi börjar kunna göra roliga saker på ett mycket enklare sätt, äntligen! Jag skulle inte orka börja om från början, med utsikten att inte kunna göra allt vi vill för att det blir för bökigt sen. Men hyser all respekt till dom som (uppenbarligen) gör det. Man är ju olika.

Jos sa...

S: Och de har kommit nu, björnungarna på Skansen. Men mamman har itne träffat dem ännu s a s. Bara instinktivt fött dem. Vartannat år får hon nya bekantskaper. Nallar alltså. Men hon tar ju inte hand om dem så länge ...

ed: exakt. segla, åka skidor eller bara vara under enklare former funkar igen. sen är ju samhället uppbyggt för 2 vuxna med barn. max. allt annat är abnormt. hotellrum etc är gjorda för max 4. annars får föräldrarna dela på sig. romantiskt värre. om man väljer att se nackdelarna. och det gör jag bara just nu. för jag har inte orken att vara en bra förälder till fler än två. tur att andra har bättre flås. :-)

S... sa...

Jag kan bara hålla med er andra, jag mäktar inte med tanken att börja om igen, nu äntligen när det börjar lätta lite. Det är inte helt hysteriskt hela tiden och det blir bara lättare.

Samtidigt kan jag i mitt stilla sinne längta efter fler små bebisar och en enorm familj att träffa på jularna när man blir äldre MEN då måste jag bo i ett kollektiv med fler föräldrar än barn totalt och det finns väl inte!