fredag 28 oktober 2011

Kommunikationsproblem

Ett förtydligande är på sin plats:

Hudcancer är oftast godartad. Ingen skall oroas i onödan.

Själv är jag mest brydd över sättet att delge patienter besked om cancer, oavsett goda eller elaka tumörer.

Jag har fortfarande inte fått veta vilken form jag har, endast att jag har en hudcancer som måste avlägsnas genom kirurgiskt ingrepp. Jag har via telefonsvarare lämnat återbud, bett om ny tid, och idag fått en ny kallelse med operationstid efter semesterresan, dock fortfarande utan förklaring. Dagens brev lyder: "Du kallas härmed till hudkliniken för att kirurgiskt avlägsna den hudcancer som tidigare diskuterats".

Jag anser att en diskussion förs av två eller flera människor. Här är det snarare fråga om envägskommunikation. Utan tillräcklig information i en fråga som kräver förklaring.

Det jag vänder mig mot är det opersonliga handhavandet av patienter och det faktum att det enda telefonnummer man kan ringa leder till en telefonsvarare, dygnet runt.

Med det sagt hoppas jag nu att ingen känner sig sidsteppad. Det var okänsligt av mig att inte ringa alla personligen. Jag ber om ursäkt för det. Men vet ni, jag orkar inte riktigt trösta er, eftersom sådana samtal hörs av små grytor med stora öron som redan upplevt tillräckligt alltför tidigt i sina liv och förhoppningsvis inte behöver återuppleva cancerns biverkningar snart igen. Och bloggen var och är en informationskanal och ventil som läses frivilligt. För den som minns var det här jag berättade om förra helvetsjävlaskitsjukdomen. Okej?

Bra.

Nu ska jag leva vidare. Med mina tre musketörer. Och tugga i mig av att inte bara DS utan även jag har uppenbara kommunikationsproblem.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad händer?! Undrar Kristina lite stillsamt....

Anonym sa...

Eventuella kommunikationsproblem vet jag inget om. Resten av storyn är vidrig. Först att du/ni drabbas igen samt sättet sjukvården behandlar folk på. Jag saknar ord. Kram Jennifer

Anonym sa...

Eventuella kommunikationsproblem vet jag inget om. Resten av storyn är vidrig. Först att du/ni drabbas igen samt sättet sjukvården behandlar folk på. Jag saknar ord. Kram Jennifer

Louise sa...

Har du fått kontakt med någon ännu J?

Anonym sa...

Jag skulle vara väldigt glad om jag hade några "alla" som brydde sig om hur jag mår och vad som händer med mig...

/sara

Anonym sa...

Hoppas att du nu befinner dig i solen med dina tre musketörer, Josefin, eller att ni har kommit hem igen och haft en mycket skön resa!

Och att du snart får hjälp med att ta bort den där dumma fläcken. Jag har en nära och kär till som väntar på att göra samma sak.

Många kramar C (som inte skrivit på länge)