onsdag 12 januari 2011

Vänligt vanlig vardag


Haiku från Broderibloggen

Stockholm, ett dygn på sjukhuset i Uppsala, Grisslehamn, Stockholm, Linköping, Falsterbo, Malmö, Köpenhamn, Falsterbo, Tjugby, Linköping, Stockholm, Grisslehamn, Gävle, Grisslehamn, Stockholm. Fantastiska ställen med underbara människor har kantat det långa jullovet, men nu är turnén slut. Vårt gemensamma nyårslöfte är att våga säga nej.

Tillbaka i stan andas vi ut.
Vilar i trygga rutiner.
Trist kanske, men trivsamt.
Och fullständigt nödvändigt.

Jobb, skola, dagis.
Träningar, kompisar, tidiga kvällar.
I vårt alldeles egna hem.
Där bara vi bestämmer.

För att fira avslutades jobbstartsmåndagen med ett glas torr champagne efter skaldjurssoppa, havskräftor och havtornstoppad créme brulé samt kramkalas med saknade barndomsvänner varav vår cow girl redan är tillbaka bland de stora hattarna. Tisdag: traditionsenlig träff, träning, torskrygg och tidigt i säng. Onsdag: orosmoln lättat, oväntat oljat back office och omåttligt omhuldad hemma.

Toppar troligen torsdagen textilt.
Broderad borgbonad borde börjas.
Som i
"Mitt hem är min borg"
medelst korsstygn,
"Äntligen hemma",
eller ett sirligt
"Hem ljuva hem".

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att ni är hemma igen! Ni har varit saknade.

Om du börjat med korsstygn kan jag önska mig nåt till födelsedagen tro?

Och jag läste först havtorn-stoppad. Iofs säkert gott det med :)

Piiiv