måndag 20 oktober 2008

Unga vuxna


På hemväg från lugna landethelgen gjorde storebror och jag en avstickare till fd dagiskompisens kalas.

"Varför har du röda gummistövlar? Det kan inte pojkar ha. Det är fult. Jag har riktiga läderstövlar med klack."

Förkunnade en treårig flicka, som liksom övriga kalasdeltagare (utom T) var iklädd vuxenkläder i miniatyr.

T blev lite ledsen och ville gå hem ganska snart. Men skrattar bäst som skrattar sist ... för vem kunde leka i trädgården, sparka i löven och klättra i träden medan övriga unga vuxna endast fick se på, åthutade av sina falsettskrikande föräldrar att "akta kostymen, den kostade faktiskt tretusen!"

Det hela utspelade sig i det mörkblåaste Djursholm. Där prinsar och prinsessor ikläds kostymer och pimpinetta dräkter som gör det omöjligt att leka.

"Dit flyttar vi inte. Vad gjorde vi där egentligen? Varför får inte barn vara barn?",
undrade vilsen fyraåring på väg hem. Och jag är böjd att hålla med. Än en gång vinner Gärdet över alternativen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

:-)

Jag tror att jag vet var kalaset var. Hälsa T att G på S's dagis minsann har rött som favoritfärg och är pojke. Stor sådan dessutom, snart skol-fäig (kanske impar på T vem vet...).
Och visst får barn vara barn även här. Men det beror ju på föräldrarna och tyvärr måste jag hålla med om att det känns som om det finns färre sunda sådana här. Mycket yta, mindre substans.
Men undantag finns också (räknar mig kallt till dessa).

Styrkekram till T!

PS Reservdelarna till er gasspis ligger fortfarande här och väntar! DS

Jos sa...

Det är klart att du har rätt. Där var även många föräldrar från Öfre, men vi tillhör ju inte dem eftersom vi bor på Gärdet. Har inget som helst med Östermalm att göra. :-)

T klarar sig alltid, men var lika förvirrad som jag när vi gick därifrån. Nu vill han bo på EDgatan. Nära skolan, stallet och dagisgympan. Vi får väl se.

Jag ringer ang reservdelsupplockandet. Vi susar ju förbi Djursan lite titt som tätt. :-)

krama alla