fredag 15 juli 2011

Vattenskadad

Man tar sig så lätt vatten över huvudet.

Som kungen igår, som fick kläs i sopsäck av livvakterna under dotterns fölsefirande. Där kan han gärna stanna och låta folkfräktsflickan ta över tronen och hela kungariket nu när hon fått sin prins.

Eller som jag idag, när äldste sonen gick upp kl 04 för att vara i tid till Sommarlovs tv-sändning på M/S Hajens brygga. Jag drog täcket över mitt ömmande yrsliga, av bältros sårskorpsloppiga huvud och somnade om medan han klädde sig, fixade surdegiga frukostmackor och hojtande väckte oss en gång i kvarten för att vara säker på att vi inte glömt vad vi lovat.

Stundom ekade även lillebrors tonsäkra stämma i den grandiosa våningen vid torget, ylandes och regndansandes In da club. Så efter fyra timmar gick även vi upp, klädde oss och barnen enligt lager-på-lagermetoden och körde till dockan nedan Malmös forna så stolta landmärke Kockumskranen, men alldeles nära det nyare snurrigt vackra huset.

Vi var inte ensamma. Barnidolen slog publikrekord. Men rådiga barnen fann oss en plats på en farligt gungande brygga väldigt nära händelsernas centrum. Så i regn, kraftig vind och höstlik kyla applåderade vi oss varma och gjorde vågen så ivrigt att jag trippandes på mina falsterboträtofflor så när trillade i det mörka, kalla djupet.

En som vägrade ta sig vatten över sin välvaxade frilla var däremot morgonens huvudattraktion som kollade badtemperaturen med tån. När han efter sändning vägrade skriva autografer till tusentals väntande barn sjönk han hastigt på sönernas topplista där poppojken åter tagit täten.

- Nu har vi sett båda på rikt' och då kan vi faktiskt säga rättvist att Eric är bäst i regn. Men Danny gjorde väl så gott han kunde. Även om han var en riktig mespropp som inte vågade bada. Hur svårt kan det va?

Vattentät logik.
And bad, bad PR.

2 kommentarer:

Skatan sa...

Nej, hur svårt kan det va`? Själv har jag inte tagit ett dopp i böljan ännu i år fastän badtemperaturen varit över tjugo grader.

Kram!

Anonym sa...

Är inte semestern slut snart? Jag längtar efter inlägg i din blogg. Hoppas att allt är bra.